Rejs  [1970]

Rejs

rok produkcji:

1970

premiera:

19 X 1970

czas trwania:

65 min

Reżyseria:

Marek Piwowski

Scenariusz:

Janusz Głowacki, Marek Piwowski

Zdjęcia:

Marek Nowicki

Obsada:

Stanisław Tym [kaowiec], Zdzisław Maklakiewicz [inżynier Mamoń], Wanda Stanisławska-Lothe [Krysia, żona Mamonia], Jan Himilsbach [Sidorowski], Jolanta Lothe [dziewczyna przechadzająca się w strojach kąpielowych], Jerzy Dobrowolski [pasażer bez biletu, kolega kaowca], Andrzej Dobosz [filozof], Feridun Erol [marynarz], Jerzy Karaszkiewicz [wędkarz], Ryszard Pietruski [kapitan statku], Wojciech Pokora [uczestnik rejsu], Roman Suszko [profesor], Wacław Antczak [członek komisji konkursowej], Maciej Michalak

Montaż:

Lidia Pacewicz

Muzyka:

Wojciech Kilar

Scenografia:

Wiesław Śniadecki

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Tor”

Kierownictwo produkcji :

Tadeusz Urbanowicz

Nagrody:

  • Nagroda Entuzjastów Kina Samowar 1972
  • Ankieta „Polityki” – Koniec wieku 1999: I miejsce w plebiscycie „Najciekawsze filmy polskie
    XX wieku"

Cytaty

  • – Poproszę o głos! Każdy może, prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczanie do krytyki, panie, to nikomu tak nie podoba się, więc dlatego z punktu mając na uwadze, że ewentualna krytyka musi być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie… tych naszych, prawda, punktów, które stworzymy.
    – Ja uważam, że to jest chyba bardzo rozsądne, co pan mówi, i to ma chyba… jest potrzebne po prostu.


    dialog z filmu

  • Piwowski głosił od początku ostentacyjnie, że materiał literacki nie jest mu niezbędny, że aktorzy profesjonalni go nie interesują, że tylko improwizacja na planie może dać efekty adekwatne do zamierzeń (…). Rejs jest filmem o zbiorowości owładniętej niemożliwością (…) ujęcia rzeczywistości w jakikolwiek rygor (…). Czegokolwiek się ludzie na statku tkną, to natychmiast przemienia się w działanie absurdalne, groteskowy gest, bezradną pantomimę czy nieartykułowany bełkot (…). Wszyscy tkwią we wszechwładzy stereotypów, z których nie mogą się wywikłać. Rejs staje się w tej perspektywie filmem obrazującym zbiorową schizofrenię.


    Krzysztof Mętrak, Autografy na ekranie, Warszawa 1974