Sami swoi  [1967]

Sami swoi

rok produkcji:

1967

premiera:

15 IX 1967

czas trwania:

78 min

Reżyseria:

Sylwester Chęciński

Scenariusz:

Andrzej Mularczyk

Zdjęcia:

Stefan Matyjaszkiewicz

Obsada:

Wacław Kowalski [Kazimierz Pawlak; w retrospekcji Kacper Pawlak], Władysław Hańcza [Władysław Kargul; w retrospekcji Kargul senior], Zdzisław Karczewski [Jaśko „John” Pawlak], Eliasz Oparek-Kuziemski [młynarz Kokeszko], Ilona Kuśmierska [Jadźka Pawlakowa], Jerzy Janeczek [Witia Pawlak], Maria Zbyszewska [Mania Pawlak], Aleksander Fogiel [sołtys], Kazimierz Talarczyk [Antoni Wieczorek], Witold Pyrkosz [Warszawiak], Halina Buyno [Aniela Kargulowa], Natalia Szymańska [Leonia Pawlak], Zygmunt Bielawski [Paweł Pawlak], Borys Borkowski, Adam Dzieszyński, Zdzisław Kuźniar [żołnierz obserwujący ujeżdżanie konia], Jan Łopuszniak [niemiecki ksiądz]

Montaż:

Janina Niedźwiecka

Muzyka:

Wojciech Kilar

Scenografia:

Jan Grandys

Produkcja:

Zespół Filmowy „Iluzjon”

Kierownictwo produkcji :

Stanisław Adler

Nagrody:

  • Nagroda Ministra Kultury i Sztuki II stopnia 1969 dla Sylwestra Chęcińskiego
  • Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1976: Grand Prix Złote Grono dla Sylwestra Chęcińskiego
  • Złota Kamera 1978 dla Sylwestra Chęcińskiego

Cytaty

  • Kazimierz: Jak swoi żyją, to i nam tu żyć.
    Babcia: Swoi? Kargul to wróg najgorszy ze wszystkich.
    Kazimierz: Wróg? A wróg. Ale swój, mój, nasz… Na własnej krwi wyhodowany.
    Marynia: Gdzie indziej nie można było, a?
    Kazimierz: Mała, ty nie nerwuj się. Trzeba nam szukać nowego wroga, jak tu pod bokiem znalazł się stary? Toż to by było nie po bożemu.


    dialog z filmu

  • Warto ten sukces odnotować (…). Chęcińskiemu i Mularczykowi udało się wyważyć dwa składniki, które decydują o powodzeniu komedii: stereotypowość i autentyzm (…). Typowość komedii o Kargulu i Pawlaku jest solidnie podbudowana. Pawlak ma pełny asortyment wad narodowych (…), ale wady Pawlaka są urocze i okupione jedną zaletą: uczuciowością. Pawlak jest uczuciowy zarówno jako patriota, jak i wtedy, gdy odmawia zarżnięcia kurczaka, bo za bardzo przejmujący (…). Pawlak i Kargul nie mają widowni do zakomunikowania żadnych morałów.
    W podstawowej, także dla komedii, warstwie psychologicznego prawdopodobieństwa filmy Chęcińskiego są niezawodne.


    Tadeusz Sobolewski, Pawlak rozmawia z widownią, Film” 1978, nr 31