OPERATORZY

Zdzisław Kaczmarek

W programie Akademii Polskiego Filmu nie mogło zabraknąć kultowej, prześmiewczej komedii Stanisława Barei Miś (1980). Zdjęcia do tej nieśmiertelnej pozycji zrobił Zdzisław Kaczmarek. On też, kiedy przystąpiono do rekonstrukcji cyfrowej filmu, sprawował nadzór artystyczny nad...

Więcej

Grzegorz Kędzierski

W wykazie filmów towarzyszących Akademii Polskiego Filmu figuruje Zygfryd Andrzeja Domalika (1986), jeden z tych filmów ze zdjęciami Grzegorza Kędzierskiego, które pozwoliły wiązać nazwisko tego operatora z nurtem kreacyjnym w kinie polskim.

Powodów ku temu Kędzierski...

Więcej

Edward Kłosiński

Kariera zmarłego 5 stycznia 2008 roku w wieku 65 lat Edwarda Kłosińskiego – wybitnego autora zdjęć do około sześćdziesięciu filmów polskich i zagranicznych – nabrała blasku w drugiej połowie lat 70. XX w. Kłosiński stał się wtedy, podobnie jak Jacek Petrycki, czołowym...

Więcej

Kazimierz Konrad

Autor zdjęć filmowych, reżyser, scenarzysta i pedagog, jeden z pionierów stosowania koloru w kinie polskim. Renomę jako operatora wyrobiły mu głównie wojenne filmy batalistyczne Jerzego Passendorfera (z którym wielokrotnie współpracował): Barwy walki (1964), Kierunek Berlin...

Więcej

Andrzej Kostenko

Urodził się w 1936 roku w Łodzi.

Autor zdjęć filmowych, reżyser i scenarzysta. Współpracował z wybitnymi operatorami – Jerzym Lipmanem i Witoldem Sobocińskim. Współtworzył nowofalowe filmy Romana Polańskiego i Jerzego Skolimowskiego z lat 60. XX w. Publiczność i krytykę...

Więcej

Łukasz Kośmicki

W Łukaszu Kośmickim dostrzeżono jedną z najciekawszych indywidualności wśród autorów zdjęć filmowych, jacy pojawili się w kinie polskim w latach 90. XX w. Tę opinię potwierdziło jury Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1996 roku, przyznając wówczas 28-letniemu...

Więcej

Romuald Kropat

Czarno-białe zdjęcia w Człowieku na torze Andrzeja Munka (1956) to nie tylko najwybitniejsze osiągnięcie operatorskie Romualda Kropata – autora zdjęć filmowych i artysty fotografika, ale również jedno z najznamienitszych dokonań w historii polskiej fotografii...

Więcej

Seweryn Kruszyński

Podobnie jak bracia Adolf i Władysław Forbertowie czy Stanisław Wohl, pracę w kinematografii rozpoczął w okresie międzywojennym, nie odłożył kamery podczas okupacji hitlerowskiej i odegrał istotną rolę w pierwszych powojennych dziesięcioleciach kina polskiego.

Seweryn...

Więcej

Wybrane wideo

  • Polscy operatorzy filmowi, red. Andrzej Bukowiecki
kanał na YouTube

Wybrane artykuły

Wykładowcy

  • red. Maciej Gil

    red. Maciej Gil

    Historyk kina i animator kultury filmowej. Dyrektor programowy Przeglądu Filmowego Kino na Granicy w Cieszynie/Czeskim Cieszynie…

    wszyscy wykładowcy