Kanał [1956]
rok produkcji:
- 1956
premiera:
- 20 IV 1957
czas trwania:
- 91 min
Reżyseria:
- Andrzej Wajda
Scenariusz:
- Jerzy Stefan Stawiński
Zdjęcia:
- Jerzy Lipman
Obsada:
- Teresa Iżewska [łączniczka Stokrotka], Tadeusz Janczar [podchorąży Jacek Korab], Wieńczysław Gliński [porucznik Zadra], Tadeusz Gwiazdowski [sierżant Kula], Stanisław Mikulski [Smukły], Emil Karewicz [porucznik Mądry], Władysław Sheybal [kompozytor Michał], Teresa Berezowska [łączniczka Halinka], Zofia Lindorf [kobieta szukająca córki], Jan Englert [Zefir], Kazimierz Dejunowicz [kapitan Zabawa], Zdzisław Leśniak [Mały], Adam Pawlikowski [Niemiec przy wylocie kanału]
Montaż:
- Halina Nawrocka
Muzyka:
- Jan Krenz
Scenografia:
- Roman Mann
Kierownictwo produkcji :
- Stanisław Adler
Nagrody:
-
- MFF Cannes (Francja) 1957: Nagroda Specjalna Jury
- Światowy Festiwal Młodzieży i Studentów Moskwa (Związek Radziecki) 1957: Złoty Medal
- Złota Kaczka 1958
- MFF Ibadan (Nigeria) 1961: Dyplom Uznania
- MFF Rio de Janeiro (Brazylia) 1961: wyróżnienie Brazylijskiego Związku Krytyków Filmowych
Cytaty
-
Zabulgotało bagno. Światło latarki Smukłego matowiało, bladło, rozpływało się we mgle. Echo niosło jeszcze długo chlupot wśród oślizłych ścian. Powoli wszystko milkło: pozostał tylko jęk. Zadra wyjął znowu papierośnicę, natychmiast ją schował panicznym ruchem. Obok Kula dyszał chrapliwie. Ktoś z tyłu osunął się powoli. Nie siadać! – zawołał Zadra. – Niżej gorsze powietrze: nie wstaniecie. Ten, co usiadł, poderwał się gwałtownie. Opuścili głowy. Spod poszarpanych kombinezonów wyłaziły brudne łachy i prześwitały kawałki ciała. Bandaże przypominały żałobne opaski. Drżeli z zimna.
Jerzy Stefan Stawiński, Kanał
-
Dyskusja o Powstaniu Warszawskim powróciła po 1956 roku i stała się jedną z najważniejszych dla Polskiej Szkoły Filmowej i w ogóle w ówczesnej polskiej kulturze. Nie mogła być prowadzona swobodnie (…), nie odbiera to jej jednak całego autentyzmu. (…) Owszem, film Wajdy jest filmem o klęsce bezwzględnej, przerażającej i zapewne niepotrzebnej. „Porzućcie wszelką nadzieję” – ta inskrypcja towarzyszy bohaterom. (…) Ale mimo wszystko film Wajdy jest filmem o bohaterstwie. (…) Wajda nie ocenia [swoich bohaterów] z zewnątrz. Ironiczny dystans jest tutaj chwiejny (…), świadomość wynurza się ponad poziom przedstawianych zdarzeń, aby stwierdzić, że jest wewnątrz, ograniczona tymi samymi więzami, potrzebą wierności. [Dlatego] piękna finałowa scena zejścia Zadry do kanału sfilmowana została przez Wajdę w tonacji patetycznej. (…) Obraz kraty odgradzającej Stokrotkę i Koraba od przeciwległego praskiego brzegu Wisły odwołuje się do wiedzy, która stanowiła cenzuralne tabu. Wiemy, kto czekał na tym brzegu, aż Powstanie się wykrwawi.
Andrzej Werner, Akademia Polskiego Filmu, Telewizja Polska, 1991
Artykuły
-
Inspiracje malarskie w filmach Andrzeja Wajdy
„Kwartalnik Filmowy” 1996/1997, nr 15-16
-
To nie jest na sprzedaż... Co znaczył, co znaczy dzisiaj etos AK?
„Kwartalnik Filmowy” 1994, nr 6
-
Wiatr od Dzikiego Zachodu, czyli krótki kurs historii kina polskiego na ekranach radzieckich.
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18
-
Szkoła polska
Labirynt światła, opracowanie Seweryn Kuśmierczyk, Warszawa 2006
-
„Kanał”
[w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008
Nakręcony w 1956 roku przez Andrzeja Wajdę Kanał, razem z wcześniejszym o kilka miesięcy...
-
Muzyka i efekty akustyczne w filmach Andrzeja Wajdy okresu Szkoły Polskiej
„Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44
Badaczowi, który zechce prześledzić jakąś część twórczości Andrzeja Wajdy – chociażby kilka filmów...