Kartka z podróży [1983]
rok produkcji:
- 1983
premiera:
- 5 III 1984
czas trwania:
- 78 min
Reżyseria:
- Waldemar Dziki
Scenariusz:
- Waldemar Dziki [na podstawie powieści Ladislava Fuksa]
Zdjęcia:
- Wit Dąbal
Obsada:
- Władysław Kowalski [Jakub Rosenberg], Rafał Wieczyński [Dawid Grossman], Maja Komorowska [pani Grossmanowa], Halina Mikołajska [babcia Grossmanowa], Janusz Michałowski [Michał Grossman], Jerzy Trela [mężczyzna załatwiający Rosenbergowi pigułki], Amira El-Buhejsi [dziewczyna u Lipszyca], Sława Kwaśniewska [Lubelska], Janina Nowicka, Janina Tur [praczka], Mariusz Benoit [sklepikarz Cwibel], Bogusz Bilewski [Alojzy Moczko], Henryk Bista [rabin], Zygmunt Zintel [urzędnik w biurze zatrudnienia]
Montaż:
- Marek Denys
Muzyka:
- Zygmunt Konieczny
Scenografia:
- Andrzej Przedworski
Produkcja:
- Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego
Kierownictwo produkcji :
- Jacek Szeligowski
Nagrody:
-
- Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” 1983: Nagroda Dziennikarzy dla Waldemara Dzikiego
- Nagroda im. Andrzeja Munka dla Waldemara Dzikiego
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1984: nagroda za debiut reżyserski dla Waldemara Dzikiego
- Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1984: Grand Prix Złote Grono dla Wita Dąbala
O filmie
Jakub Rosenberg, polski Żyd, czeka w getcie na wezwanie do stawienia się w miejscu, skąd odchodzą transporty. Jest to równoznaczne z wyrokiem śmierci. Wszyscy wokół są sparaliżowani ze strachu, który czyni z nich już teraz ludzi tylko na poły żywych.
Jakub postanawia przygotować się na śmierć, godnie stanąć w obliczu ostateczności – panika degraduje człowieka. Tego samego uczy małego chłopca pozostawionego pod jego opieką. Wypracowuje technikę opanowania strachu. Przychodzi w końcu moment, gdy obaj muszą unieść brzemię swego losu.
Waldemar Dziki przeniósł do Polski akcję czeskiej powieści, która cieszyła się wielkim powodzeniem w Europie i była zekranizowana w Czechosłowacji. Jest to utrzymany w kafkowskim nastroju traktat o godności człowieka w obliczu nieuchronnej śmierci, a zarazem symbol zagłady narodu żydowskiego.
Donata Zielińska, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Cytaty
-
Cicho, niemal bezszelestnie wszedł na nasze ekrany jeden z najoryginalniejszych polskich filmów ostatniego sezonu. (…) To, co w filmie Waldemara Dzikiego najbardziej zastanawia, to (…) studium oczekiwania na śmierć. Ale...
Rozwiń