Kartka z podróży  [1983]

Kartka z podróży

rok produkcji:

1983

premiera:

5 III 1984

czas trwania:

78 min

Reżyseria:

Waldemar Dziki

Scenariusz:

Waldemar Dziki [na podstawie powieści Ladislava Fuksa]

Zdjęcia:

Wit Dąbal

Obsada:

Władysław Kowalski [Jakub Rosenberg], Rafał Wieczyński [Dawid Grossman], Maja Komorowska [pani Grossmanowa], Halina Mikołajska [babcia Grossmanowa], Janusz Michałowski [Michał Grossman], Jerzy Trela [mężczyzna załatwiający Rosenbergowi pigułki], Amira El-Buhejsi [dziewczyna u Lipszyca], Sława Kwaśniewska [Lubelska], Janina Nowicka, Janina Tur [praczka], Mariusz Benoit [sklepikarz Cwibel], Bogusz Bilewski [Alojzy Moczko], Henryk Bista [rabin], Zygmunt Zintel [urzędnik w biurze zatrudnienia]

Montaż:

Marek Denys

Muzyka:

Zygmunt Konieczny

Scenografia:

Andrzej Przedworski

Produkcja:

Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego

Kierownictwo produkcji :

Jacek Szeligowski

Nagrody:

  • Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” 1983: Nagroda Dziennikarzy dla Waldemara Dzikiego
  • Nagroda im. Andrzeja Munka dla Waldemara Dzikiego
  • Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1984: nagroda za debiut reżyserski dla Waldemara Dzikiego
  • Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1984: Grand Prix Złote Grono dla Wita Dąbala

Bibliografia

Książki:

Lubelski T., Zarębski Konrad J., Historia kina polskiego, Warszawa 2006.

Preizner J., Kamienie na macewie. Holocaust w polskim kinie, Kraków-Budapeszt 2012.

Artykuły:

Kartka z podróży, „Filmowy Serwis Prasowy” 1984, nr 3-4, s. 2-5.
Janicka B., Ściana, „Film” 1984, nr 13, s. 9.
Sobolewski T., Nieznane filmy, „Kino” 1984, nr 2, s. 11-16.
Stanisławski K., Pan Mundstock idzie do gazu, „Kino” 1983, nr 9, s. 12-14.

Wywiady:

Jóźwiak K., Pierwszy próg - wywiad z Waldemarem Dzikim, „Film” 1984, nr 12, s. 8-9.

Cytaty

  • Środowisko Studia Irzykowskiego (do którego należę) jest zbyt zróżnicowane, by mógł istnieć jakiś wspólny manifest. Robimy te filmy, które nie mieszczą się w programie normalnej kinematografii i które są na tyle tanie...

  • Cicho, niemal bezszelestnie wszedł na nasze ekrany jeden z najoryginalniejszych polskich filmów ostatniego sezonu. (…) To, co w filmie Waldemara Dzikiego najbardziej zastanawia, to (…) studium oczekiwania na śmierć. Ale...

    Rozwiń