Pożegnania [1958]
rok produkcji:
- 1958
premiera:
- 13 X 1958
czas trwania:
- 97 min
Reżyseria:
- Wojciech Jerzy Has
Scenariusz:
- Stanisław Dygat, Wojciech Jerzy Has
Zdjęcia:
- Mieczysław Jahoda
Obsada:
- Maria Wachowiak [Lidka], Tadeusz Janczar [Paweł], Gustaw Holoubek [Mirek], Stanisław Jaworski [doktor Janowski], Stanisław Milski [profesor - sprzedawca na stacji], Zdzisław Mrożewski [ojciec Pawła], Irena Netto [właścicielka pensjonatu Quo Vadis], Józef Pieracki [profesor Michniewicz], Irena Starkówna [hrabina Róża], Helena Sokołowska [Waleria Siekierzyńska], Hanna Skarżanka [Maryna], Jarema Stępowski [kelner w restauracji w Podkowie Leśnej], Saturnin Żórawski [Feliks, lokaj hrabiny Róży], Bogumił Kobiela [hrabia Tolo]
Montaż:
- Zofia Dwornik
Muzyka:
- Lucjan Kaszycki
Scenografia:
- Roman Wołyniec
Produkcja:
- Zespół Filmowy „Syrena”
Kierownictwo produkcji :
- Wilhelm Hollender
Nagrody:
-
- MFF Locarno (Szwajcaria) 1959: nagroda FIPRESCI
O filmie
Warszawa, lato 1939 roku. Paweł, młody chłopak buntujący się przeciwko swojej mieszczańskiej rodzinie, spędza wieczór w lokalu, gdzie poznaje fordanserkę Lidkę, która go intryguje i zaciekawia. Rano jadą do Podkowy Leśnej i zamieszkują w pensjonacie Quo Vadis. Łącząca ich sympatia przeradza się w miłość. Nieoczekiwanie przyjeżdża ojciec chłopaka i zmusza go do powrotu do domu.
Wybucha wojna. Paweł trafia do Auschwitz. Kiedy po dwóch latach przyjeżdża do Podkowy Leśnej, gdzie mieszka jego ciotka, zubożała arystokratka, spotyka Lidkę, która jest obecnie żoną Mirka, jego dalekiego kuzyna. Odżywa w nich dawne uczucie, ale oboje nie są w stanie podjąć żadnej decyzji, by zmienić swoje życie. Dopiero kiedy w obliczu zbliżającego się frontu Mirek ucieka, Lidka postanawia zostać z Pawłem.
Film z pogranicza nurtu Szkoły Polskiej, przedstawiający melancholijno-groteskowy rozrachunek ze sferą przedwojennej inteligencji, która zubożała duchowo i materialnie, przez wojnę traci pozycję społeczną oraz znaczenie.
Renata Wąskowska, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Artykuły
-
Trzy spojrzenia przez okno. „Pożegnania” Dygata i Hasa
Grażyna Stachówna
„Kwartalnik Filmowy” 1999, nr 26-27
-
Nie tylko maki na Monte Cassino. Strategie i konteksty wykorzystania piosenek w dziełach Polskiej Szkoły Filmowej
Wojciech Świdziński
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2019
-
Przed Pożegnaniami. Pierwszy wspólny filmowy projekt Hasa i Dygata
Piotr Śmiałowski
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2017
-
Chanson triste. O „Pożegnaniach” Wojciecha Jerzego Hasa
Julia Michałowska
„Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 26-27
-
Pożegnania
Marcin Maron
Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, wyd. Universitas, Kraków 2010
-
RECENZJA: Znaki szczególne filmowych dzieł Wojciecha Jerzego Hasa – recenzja książki Annette Insdorf "Intimations. The Cinema of Wojciech Has"
Małgorzata Jakubowska
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2018
-
Analiza filmu "Pożegnania" (1958)
Małgorzata Jakubowska
"Kryształy czas. Kino Wojciecha Jerzego Hasa", Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013
-
Problem czasu w filmach Wojciecha Jerzego Hasa
Marcin Maron
Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, wyd. Universitas, Kraków 2010
Cytaty
-
Temat Pożegnań wszystkimi korzeniami związany jest z rzeczywistością historycznych wydarzeń. Dotyczy końca pewnego świata form, konwencji, stosunków międzyludzkich, ale wszystkie sprawy doniosłe i ogólne dzieją się...
Rozwiń