Pożegnania  [1958]

Pożegnania

rok produkcji:

1958

premiera:

13 X 1958

czas trwania:

97 min

Reżyseria:

Wojciech Jerzy Has

Scenariusz:

Stanisław Dygat, Wojciech Jerzy Has

Zdjęcia:

Mieczysław Jahoda

Obsada:

Maria Wachowiak [Lidka], Tadeusz Janczar [Paweł], Gustaw Holoubek [Mirek], Stanisław Jaworski [doktor Janowski], Stanisław Milski [profesor - sprzedawca na stacji], Zdzisław Mrożewski [ojciec Pawła], Irena Netto [właścicielka pensjonatu Quo Vadis], Józef Pieracki [profesor Michniewicz], Irena Starkówna [hrabina Róża], Helena Sokołowska [Waleria Siekierzyńska], Hanna Skarżanka [Maryna], Jarema Stępowski [kelner w restauracji w Podkowie Leśnej], Saturnin Żórawski [Feliks, lokaj hrabiny Róży], Bogumił Kobiela [hrabia Tolo]

Montaż:

Zofia Dwornik

Muzyka:

Lucjan Kaszycki

Scenografia:

Roman Wołyniec

Produkcja:

Zespół Filmowy „Syrena”

Kierownictwo produkcji :

Wilhelm Hollender

Nagrody:

  • MFF Locarno (Szwajcaria) 1959: nagroda FIPRESCI

Cytaty

  • Hrabina: Proszę wstawać, Panowie, już późno, czas po sobie posłać. (wychodzi)
    Profesor: I pomyśleć, że kiedy byłem tu parę tygodni temu zaproszony na obiad, to pani Róża robiła mi wymówki, że własnoręcznie wyniosłem leżak do ogrodu. Cholera!
    Mistrz: Jak to profesorze? Pan klnie? Pan, wychowawca młodzieży?
    Profesor: Ostatnio to młodzież mnie wychowywała. W drodze do Pruszkowa taki bardzo młody człowiek z trupią główką na czapce wpajał we mnie kopniakami sztukę maszerowania w szeregu. (…)
    Hrabina: Nie ma wody w zbiorniku, jeśli panowie chcą się umyć, wody trzeba napompować. A, i jeszcze jedno, proszę sprzątnąć łazienkę, tam znowu nalane.
    Profesor: Naprawdę, to nie ja…
    Mistrz: Niech Pan zachowa przynajmniej resztki godności.
    Profesor: Nie… Ja przy niej zmieniam się w sztubaka. A Pan mi wypomina, że jestem wychowawcą. Byłym wychowawcą. Tak jak pan jest byłym mistrzem i wszystko w ogóle jest byłe, zwłaszcza nasza gospodyni, która żadną miarą nie chce uznać tego czasu przeszłego.

    dialog z filmu

  • Temat Pożegnań wszystkimi korzeniami związany jest z rzeczywistością historycznych wydarzeń. Dotyczy końca pewnego świata form, konwencji, stosunków międzyludzkich, ale wszystkie sprawy doniosłe i ogólne dzieją się poza ekranem, my zaś oglądamy rzeczy niewielkie. (…) A jednak ten świat schyłku i pożegnań czegoś, co się kończy na marginesie wielkiej wojny, wciąga nas i wchodzimy weń bez oporu. Realizm w obrazowaniu sytuacji i typów ludzkich łączy się z ironicznie traktowaną deformacją klimatu środowiskowego (…). Dzieje się tak niewątpliwie dzięki głównym bohaterom Pożegnań – Marii Wachowiak i Tadeuszowi Janczarowi.

    Stanisław Grzelecki, Dramat bez cierpienia, Życie Warszawy” 1958, nr 248

Artykuły

Bibliografia