Pożegnania [1958]
rok produkcji:
- 1958
premiera:
- 13 X 1958
czas trwania:
- 97 min
Reżyseria:
- Wojciech Jerzy Has
Scenariusz:
- Stanisław Dygat, Wojciech Jerzy Has
Zdjęcia:
- Mieczysław Jahoda
Obsada:
- Maria Wachowiak [Lidka], Tadeusz Janczar [Paweł], Gustaw Holoubek [Mirek], Stanisław Jaworski [doktor Janowski], Stanisław Milski [profesor - sprzedawca na stacji], Zdzisław Mrożewski [ojciec Pawła], Irena Netto [właścicielka pensjonatu Quo Vadis], Józef Pieracki [profesor Michniewicz], Irena Starkówna [hrabina Róża], Helena Sokołowska [Waleria Siekierzyńska], Hanna Skarżanka [Maryna], Jarema Stępowski [kelner w restauracji w Podkowie Leśnej], Saturnin Żórawski [Feliks, lokaj hrabiny Róży], Bogumił Kobiela [hrabia Tolo]
Montaż:
- Zofia Dwornik
Muzyka:
- Lucjan Kaszycki
Scenografia:
- Roman Wołyniec
Produkcja:
- Zespół Filmowy „Syrena”
Kierownictwo produkcji :
- Wilhelm Hollender
Nagrody:
-
- MFF Locarno (Szwajcaria) 1959: nagroda FIPRESCI
Cytaty
-
Hrabina: Proszę wstawać, Panowie, już późno, czas po sobie posłać. (wychodzi)
Profesor: I pomyśleć, że kiedy byłem tu parę tygodni temu zaproszony na obiad, to pani Róża robiła mi wymówki, że własnoręcznie wyniosłem leżak do ogrodu. Cholera!
Mistrz: Jak to profesorze? Pan klnie? Pan, wychowawca młodzieży?
Profesor: Ostatnio to młodzież mnie wychowywała. W drodze do Pruszkowa taki bardzo młody człowiek z trupią główką na czapce wpajał we mnie kopniakami sztukę maszerowania w szeregu. (…)
Hrabina: Nie ma wody w zbiorniku, jeśli panowie chcą się umyć, wody trzeba napompować. A, i jeszcze jedno, proszę sprzątnąć łazienkę, tam znowu nalane.
Profesor: Naprawdę, to nie ja…
Mistrz: Niech Pan zachowa przynajmniej resztki godności.
Profesor: Nie… Ja przy niej zmieniam się w sztubaka. A Pan mi wypomina, że jestem wychowawcą. Byłym wychowawcą. Tak jak pan jest byłym mistrzem i wszystko w ogóle jest byłe, zwłaszcza nasza gospodyni, która żadną miarą nie chce uznać tego czasu przeszłego.dialog z filmu
-
Temat Pożegnań wszystkimi korzeniami związany jest z rzeczywistością historycznych wydarzeń. Dotyczy końca pewnego świata form, konwencji, stosunków międzyludzkich, ale wszystkie sprawy doniosłe i ogólne dzieją się poza ekranem, my zaś oglądamy rzeczy niewielkie. (…) A jednak ten świat schyłku i pożegnań czegoś, co się kończy na marginesie wielkiej wojny, wciąga nas i wchodzimy weń bez oporu. Realizm w obrazowaniu sytuacji i typów ludzkich łączy się z ironicznie traktowaną deformacją klimatu środowiskowego (…). Dzieje się tak niewątpliwie dzięki głównym bohaterom Pożegnań – Marii Wachowiak i Tadeuszowi Janczarowi.
Stanisław Grzelecki, Dramat bez cierpienia, „Życie Warszawy” 1958, nr 248
Artykuły
-
Trzy spojrzenia przez okno. „Pożegnania” Dygata i Hasa
„Kwartalnik Filmowy” 1999, nr 26-27
-
Nie tylko maki na Monte Cassino. Strategie i konteksty wykorzystania piosenek w dziełach Polskiej Szkoły Filmowej
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2019
Wróć do artykułów -
Przed Pożegnaniami. Pierwszy wspólny filmowy projekt Hasa i Dygata
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2017
-
Chanson triste. O „Pożegnaniach” Wojciecha Jerzego Hasa
„Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 26-27
-
Pożegnania
Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, wyd. Universitas, Kraków 2010
-
RECENZJA: Znaki szczególne filmowych dzieł Wojciecha Jerzego Hasa – recenzja książki Annette Insdorf "Intimations. The Cinema of Wojciech Has"
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2018
-
Analiza filmu "Pożegnania" (1958)
"Kryształy czas. Kino Wojciecha Jerzego Hasa", Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013
-
Problem czasu w filmach Wojciecha Jerzego Hasa
Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, wyd. Universitas, Kraków 2010