Aria dla atlety [1979]
rok produkcji:
- 1979
premiera:
- 15 X 1979
czas trwania:
- 99 min
Reżyseria:
- Filip Bajon
Scenariusz:
- Filip Bajon
Zdjęcia:
- Jerzy Zieliński
Obsada:
- Krzysztof Majchrzak [Władysław Góralewicz], Pola Raksa [Cecylia], Roman Wilhelmi [Bolcio Rogalski], Bogusz Bilewski [Cyklop Bieńkowski], Wojciech Pszoniak [Siedelmayer], Ryszard Pietruski [śpiewak Baptisto Messalini], Zdzisław Wardejn [Popow], Andrzej Wasilewicz [Abs], Witold Dederko [starzec na ulicy], Elżbieta Goetel [przyjaciółka Cecylii], Witold Gruca [choreograf Knappa], Wirgiliusz Gryń [Georg Hitzler], Ryszard Dembiński [Knapp], Teodor Gendera [redaktor], Emil Karewicz [Breitkopf]
Montaż:
- Janina Niedźwiecka
Muzyka:
- Zdzisław Szostak
Scenografia:
- Andrzej Kowalczyk
Kierownictwo produkcji :
- Lechosław Szuttenbach
Nagrody:
-
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1979: nagroda za debiut reżyserski dla Filipa Bajona, nagroda za zdjęcia dla Jerzego Zielińskiego
- Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” 1979: Jantar, Nagroda Dziennikarzy
- Nagroda Entuzjastów Kina Samowar 1979
- MFF Autorskich San Remo (Włochy) 1980: nagroda za debiut reżyserski dla Filipa Bajona
- Nagroda im. Zbyszka Cybulskiego 1980 dla Krzysztofa Majchrzaka
- Don Kichot 1980
- MFF San Sebastian (Hiszpania) 1980: wyróżnienie w sekcji nowych realizatorów
Bibliografia
Artykuły:
Aria dla atlety, „Filmowy Serwis Prasowy” 1979, nr 16, s. 2-3.
Basiaka M., Opera umarła dziś w nocy. Film na stole montażowym, „Kino” 1987, nr 2, s. 23-31.
Kołodyński A., Zapaśnik jako artysta, „Film” 1979, nr 45, s. 9-10.
Ochalski A., Atlas w pięknej epoce, „Kino” 1979, nr 12, s. 7-11.
Wywiady:
Mruklik B., Każdy musi mieć swoją historię. Rozmowa z Filipem Bajonem, „Kino” 1979, nr 11, s. 10-15.
Sławińska N., Przemalowałabym ściany – bohater artykułu: Jerzy Zieliński, „Film” 1980, nr 7, s. 10-11.
Sprawozdania z produkcji:
Zagroba B., Na końcu świata, „Film” 1978, nr 36, s. 6-7.
Cytaty
-
Jest to prawdziwa uczta dla oka i ucha: integralna, całkowita kreacja wizyjna o rygorystycznej wewnętrznej organizacji. (…) Aria dla atlety to istna rewia filmowego zdobnictwa, wizjonerstwa wydobywającego secesyjne...
Rozwiń
Artykuły
-
Mnożenie artystycznych światów
„Kino” 1980, nr 2
-
Atlas w „pięknej epoce”
„Kino” 1979, nr 12