Kobieta z prowincji  [1984]

Kobieta z prowincji

rok produkcji:

1984

premiera:

11 XI 1985

czas trwania:

104 min

Reżyseria:

Andrzej Barański

Scenariusz:

Andrzej Barański [na podstawie powieści Waldemara Siemińskiego]

Zdjęcia:

Ryszard Lenczewski

Obsada:

Ewa Dałkowska [Andzia Cichalska-Solska], Ryszarda Hanin [matka Andzi], Bożena Dykiel [Jadźka], Magdalena Michalak [Celinka], Halina Wyrodek [przyjaciółka Andzi], Hanna Giza [Żydówka Siejwa], Ewa Zdzieszyńska [Brewka, podopieczna Andzi], Hanna Stankówna [letniczka], Katarzyna Rubacha [mała Andzia], Kazimierz Wichniarz [Felek Solski], Aleksander Fogiel [ojciec Andzi]

Montaż:

Marek Denys

Muzyka:

Henryk Kuźniak

Scenografia:

Paweł Mirowski, Adam Kopczyński

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Oko”

Kierownictwo produkcji :

Marek Depczyński

Nagrody:

  • Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1985: Nagroda Specjalna Jury, nagroda za muzykę dla Henryka Kuźniaka, Nagroda Dziennikarzy, Nagroda Dziennikarzy dla Ewy Dałkowskiej
  • Syrenka Warszawska 1985
  • MFF Berlin (RFN) 1986: Nagroda Forum Młodego Kina
  • Nagroda Entuzjastów Kina Samowar 1987

O filmie

Sześćdziesięcioletnia Andzia od urodzenia mieszka w małym miasteczku. Pochodzi z ubogiej rodziny, a jej życie jest ciągłą walką o byt. Dzieje Andzi poznajemy od końca do początku. W kolejnych epizodach ukazuje swój charakter i określa stosunek do świata. Teraz jest żoną właściciela kamienicy i nie dokucza jej bieda. Poślubiła go, mając już pięćdziesiąt lat. Przedtem samotnie wychowała dwoje dzieci.

Andzia żyje jakby na powierzchni wydarzeń. Jest prostą kobietą i nie dostrzega banalności swojej codziennej egzystencji. W latach pięćdziesiątych jest pomywaczką w restauracji. Pragnie wydać córkę za mąż i stara się, aby dorastający syn zdobył zawód. Drobne oszczędności sprawiają jej największą satysfakcję. W czasie okupacji pracuje u Niemców w żołnierskiej kuchni. Ważnym doświadczeniem było dla Andzi wysiedlanie Żydów z rodzinnego miasteczka. Musiała wówczas rozstać się na zawsze ze swoją najlepszą przyjaciółką. W połowie lat trzydziestych Andzia po raz pierwszy wychodzi za mąż. Odrzuca prawdziwą miłość i ulegając namowom, poślubia niekochanego człowieka. Wkrótce mąż tonie w rzece. Andzia jest małą dziewczynką. Wychowana w ubogim domu, wie, że świat nie zapewni jej żadnego oparcia. Zarabia, susząc i sprzedając zioła. Film zamyka obraz dziecka stawiającego pierwsze kroki. To Andzia.

Trudniej jest opisać wnętrze ludzkie, odtworzyć je w tym jednym, prawdziwym dla niego świetle, oddać te wszystkie drobne gesty, melodię mowy, a nawet poszczególne słowa, które świadczą o tym, co moi bohaterowie myślą, jak reagują, kim są. Uważam, że pisanie ludzkich życiorysów takim językiem filmowym podnosi szarych uczestników życia do rangi bohaterów.



Joanna Piątek, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996

Artykuły

Cytaty

  • Barański nazywa swoje realizacje rodzajem oglądu etnograficznego. Takim oglądem jest też książka Siemińskiego, z której reżyser czerpie. Jak to się czyta i z jakim wspaniałym człowiekiem się obcuje! (…) To wszystko...

  • Radziłam sobie, jak mogłam, przeważnie gałganami. Z gałganów, ze szmat, jak z piachu bat. Materiały, skrawki, połatane, sprute, łachy, ścinki. Farbowałam, przerabiałam, sprzedawałam. Ja lubię wymyślać, coś z tego...

    Rozwiń

Bibliografia