Matka Królów [1982]
rok produkcji:
- 1982
premiera:
- marzec 1987
czas trwania:
- 127 min
Reżyseria:
- Janusz Zaorski
Scenariusz:
- Kazimierz Brandys
Zdjęcia:
- Edward Kłosiński, Witold Adamek
Obsada:
- Magda Teresa Wójcik [Łucja Król], Zbigniew Zapasiewicz [Wiktor Lewen], Franciszek Pieczka [węglarz Cyga], Bogusław Linda [Klemens Król], Michał Juszczakiewicz [Staś Król], Adam Ferency [Zenon Król], Krzysztof Zaleski [Roman Król], Henryk Bista [Grzegorz], Tadeusz Huk [Renard], Jerzy Trela [Hiszpan], Jerzy Stuhr [ubek], Joanna Szczepkowska [Marta], Andrzej Zaorski [Jagosz], Eugeniusz Kamiński [taksówkarz Zbyszek], Zbigniew Bielski [Kogut]
Montaż:
- Józef Bartczak
Muzyka:
- Przemysław Gintrowski
Scenografia:
- Teresa Barska
Produkcja:
- Zespół Filmowy „X” , Zespół Filmowy „Rondo”
Kierownictwo produkcji :
- Andrzej Smulski
Nagrody:
-
- Don Kichot 1987
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1987: Grand Prix Złote Lwy, nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą dla Magdy Teresy Wójcik, nagroda za drugoplanową rolę kobiecą dla Joanny Szczepkowskiej, Nagroda Dziennikarzy, Nagroda Jury Młodzieżowego
- Nagroda Ministra Kultury i Sztuki I stopnia 1987 dla Magdy Teresy Wójcik
- Złota Kaczka 1988
- Złota Taśma 1988
- MFF Berlin (Niemcy) 1988: Srebrny Niedźwiedź
- Nagroda Włoskiego Centrum Kultury Adelaide Riston 1989 dla Magdy Teresy Wójcik
- FF Sopot 1989: Statuetka Wolności
Bibliografia
Książki:
Lubelski T., Zarębski Konrad J., Historia kina polskiego, Warszawa 2006.
Artykuły:
Boni M., Spojrzenie Łucji Król, „Kino” 1987, nr 8, s. 11-13.
Jackiewicz A., Moje życie w kinie (87.12), „Kino” 1987, nr 12, s. 14-15.
Kursor (pseud.), Miary mądrości, miary sumienia. Z prasy polskiej, „Kino” 1987, nr 8.
Matka Królów, „Filmowy Serwis Prasowy” 1987, nr 10.
Matka Królów, „Filmowy Serwis Prasowy” 1989, nr 14, s. 18.
Niecikowski J., Matka Królów po trzydziestu latach, „Film” 1987, nr 18.
Tatarkiewicz A., Korespondencja, „Kino” 1988, nr 3, s. 15.
Cytaty
-
Janusz Zaorski dokonał wielu zmian [w stosunku do powieści Brandysa], rozumiejąc, że film z lat 80. musi być czymś innym dla Polaków niż zapomniana literatura Października. Było to trudne także dlatego, że tematyka...
Rozwiń