Panny z Wilka [1979]
rok produkcji:
- 1979
premiera:
- 4 IX 1979
czas trwania:
- 116 min
Reżyseria:
- Andrzej Wajda
Scenariusz:
- Zbigniew Kamiński
Zdjęcia:
- Edward Kłosiński
Obsada:
- Daniel Olbrychski [Wiktor Ruben], Anna Seniuk [Julcia], Maja Komorowska [Jola], Stanisława Celińska [Zosia], Krystyna Zachwatowicz [Kazia], Christine Pascal [Tunia], Zofia Jaroszewska [ciotka Wiktora], Tadeusz Białoszczyński [wuj Wiktora], Paul Dutron [mąż Joli], Zbigniew Zapasiewicz [Kawecki], Joanna Poraska [matka sióstr], Andrzej Łapicki [lekarz w Stokroci]
Montaż:
- Halina Prugar
Muzyka:
- Karol Szymanowski
Scenografia:
- Allan Starski, Maria Osiecka-Kuminek
Produkcja:
- Zespół Filmowy „X” , Pierson Production - Les Films Moliere
Kierownictwo produkcji :
- Barbara Pec-Ślesicka, Tony Moliere
Nagrody:
-
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1979: Nagroda Specjalna Jury, nagroda za scenografię dla Allana Starskiego i Marii Osieckiej-Kuminek
- Nominacja do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej Oscar 1980
- Fotel Widza 1980
Cytaty
-
I jeżeli czasem przychodziło do Wilka jakieś echo dawnych czasów, których wówczas tak bardzo nie rozumiał, to w uśmiechu, rozśmianiu się, odwróceniu lub pochyleniu głowy Tuni, które miała w sobie tyle
z rozmaitych trwań i poruszeń się Feli. Widząc dzisiaj u Tuni te wszystkie wyrazy i sposoby, które dawniej przed nim roztaczała Fela, począł rozumieć znaczenie rozmów, jakie miewał ze zmarłą, sens spacerów, które z nią odbywał. Czytał to wszystko jako palimpsest, jako wyznanie zza grobu, jako odnowienie tego, co stracił.Jarosław Iwaszkiewicz, Panny z Wilka, 1932
-
Proustowski temat – poszukiwanie utraconego czasu czy też niemożliwa podróż w przeszłość – to trzon noweli Iwaszkiewicza i filmu Wajdy. (…) Pobyt Wiktora w Wilku w sensie symbolicznym jest zapisem walki Tanatosa z Erosem o duszę bohatera. (…) Kiedy Wiktor wchodzi do dworku, od razu rzuca się w oczy jego obcość i inność. (…) Kobiety wiedzą coś, czego Wiktor nie wie i do końca się nie dowie. (…) Siostrzana wspólnota, porozumienie i więź, jaka łączy panny z Wilka, daje im siłę
i równowagę życiową, jest pewną formą zakorzenienia, której brakuje Wiktorowi. Równocześnie wspólne jest im pragnienie miłości. (…) Nostalgia emanująca z obrazów zaginionego świata ma podłoże wybitnie estetyczne. Opowiedziana historia jest tylko nośnikiem tej nostalgicznej aury. Konflikt między kobietami i mężczyzną przebiega w sposób ściszony, bez dramatycznych kontrapunktów. Walka Tanatosa z Erosem pozostała nie rozstrzygnięta.Teresa Rutkowska, Pięć nieszczęśliwych kobiet z Wenus i zmęczony mężczyzna z Marsa, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18
Artykuły
-
„Panny z Wilka”. Pięć nieszczęśliwych kobiet z Wenus i zmęczony mężczyzna z Marsa
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18
Mężczyźni z wybujałą ideą,
za którą szły przyziemne czyny,
czy wreszcie – pytamy się...
-
Dlaczego „Panny z Wilka”? Rozmowa z Andrzejem Wajdą
„Kino” 1979, nr 6
-
„A śmierć odmiga się w stawie...” "Panny z Wilka" Andrzeja Wajdy
Zagubieni w drodze. Film fabularny jako obraz doświadczenia wewnętrznego, Warszawa 1999.