Krótki film o zabijaniu [1987]
rok produkcji:
- 1987
premiera:
- 11 III 1988
czas trwania:
- 84 min
Reżyseria:
- Krzysztof Kieślowski
Scenariusz:
- Krzysztof Piesiewicz, Krzysztof Kieślowski
Zdjęcia:
- Sławomir Idziak
Obsada:
- Mirosław Baka [Jacek Łazar], Krzysztof Globisz [adwokat Piotr Balicki], Jan Tesarz [taksówkarz Waldemar Rekowski], Zbigniew Zapasiewicz [przewodniczący komisji adwokackiej], Barbara Dziekan [kasjerka w kinie], Aleksander Bednarz [kat], Jerzy Zass [naczelnik więzienia], Zdzisław Tobiasz [sędzia], Artur Barciś [robotnik z miarą], Krystyna Janda [Dorota], Olgierd Łukaszewicz [Andrzej], Leonard Andrzejewski [kumpel pijanego na postoju taksówek], Andrzej Mastalerz [brat Jacka]
Montaż:
- Ewa Smal
Muzyka:
- Zbigniew Preisner
Scenografia:
- Halina Dobrowolska
Kierownictwo produkcji :
- Ryszard Chutkowski
Nagrody:
-
- MFF Cannes (Francja) 1988: Nagroda Jury, nagroda FIPRESCI
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1988: Grand Prix Złote Lwy
- Nagroda Szefa Kinematografii za twórczość filmową 1988: za reżyserię dla Krzysztofa Kieślowskiego, za zdjęcia dla Sławomira Idziaka, za kreację aktorską dla Mirosława Baki
- Europejska Nagroda Filmowa 1988
- Złota Kaczka 1989
- Nagroda Artystyczna Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki 1989 dla Mirosława Baki
Bibliografia
Artykuły:
Coates P., Anatomia morderstwa, „Film na Świecie” 1992, nr 3-4, s. 36-37.
Janicka B., K.S., „Kino” 1988, nr 6, s. 13-15.
Kieślowskiego kino krzyku, „Film” 1989, nr 1, s. 12-13.
Kołodyński A., Rozłożenie kart, „Film” 1988, nr 15, s. 10.
Krótki film o zabijaniu, „Filmowy Serwis Prasowy” 1988, nr 6, s. 7-10.
Krótki film o zabijaniu, „Filmowy Serwis Prasowy” 1988, przedruk z „Monthly Film Bulletin", nr 5-6, s. 20.
Kursor (pseud.), Morderca zamordowany. Z prasy polskiej, „Kino” 1989, nr 3, s. 15-16.
Przylipiak M., Krótkie filmy, „Dekalog” oraz „Podwójne życie Weroniki” w zwierciadle polskiej krytyki filmowej, „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 24, s. 133-164.
Sobolewski T., Wszyscy jesteśmy mordercami?, „Kino” 1988, nr 8, s. 9-11.
Cytaty
-
Tytuł filmu stawia na równi morderstwo z premedytacją oraz zabójstwo w imieniu prawa. (…) Bunt wobec zła połączony jest tu paradoksalnie ze współczuciem dla obu stron: ofiary i kata. Brak osądu nie oznacza wcale...
Rozwiń
Artykuły
-
Prawdziwy partner. Francuska krytyka o Kieślowskim
„Kwartalnik Filmowy” 1993, nr 4