Zezowate szczęście [1960]
rok produkcji:
- 1960
premiera:
- 4 IV 1960
czas trwania:
- 107 min
Reżyseria:
- Andrzej Munk
Scenariusz:
- Jerzy Stefan Stawiński
Zdjęcia:
- Jerzy Lipman, Krzysztof Winiewicz
Obsada:
- Bogumił Kobiela [Jan Piszczyk], Maria Ciesielska [Basia], Helena Dąbrowska [Wychówna], Barbara Kwiatkowska [Jola], Krystyna Karkowska [majorowa Wrona-Wrońska], Barbara Połomska [Zosia, żona Jelonka], Irena Stalończyk [Irena Kropaczyńska], Tadeusz Bartosik [Wąsik], Henryk Bąk [dyrektor], Mariusz Dmochowski [oficer z UB], Aleksander Dzwonkowski [Cezary Piszczyk], Edward Dziewoński [Jelonek], Tadeusz Janczar [podchorąży Sawicki], Stanisław Jaworski [zegarmistrz], Andrzej Krasicki [Witold Kropaczyński], Wojciech Siemion [personalny Józef Kacperski], Wiesław Gołas [oficer UB], Adam Pawlikowski [podchorąży Osewski], Kazimierz Opaliński [naczelnik więzienia]
Montaż:
- Jadwiga Zajiček
Muzyka:
- Jan Krenz
Scenografia:
- Jan Grandys
Produkcja:
- Zespół Filmowy „Kamera”
Kierownictwo produkcji :
- Wilhelm Hollender
Nagrody:
-
- MFF Edynburg (Szkocja) 1960: dyplom
- Syrenka Warszawska 1960
O filmie
Warszawa, lata trzydzieste. Jan Piszczyk już w dzieciństwie czuł się spychany na margines życia. Uznawany za ofermę w domu i w szkole, dochodzi do wniosku, że tylko harcerstwo zapewni mu pozycję wśród kolegów. Gra na trąbce przynosi mu chwilowe uznanie, lecz w czasie defilady dochodzi do katastrofy. Tabaka wsypana do trąbki przez złośliwego kolegę kompromituje Piszczyka. Na studiach postanawia nie angażować się politycznie. Przez przypadek wplątuje się jednak w demonstrację antysemicką i zostaje pobity równocześnie i przez studentów-korporantów, i przez policję. Traci szansę na uzyskanie korepetycji i nadzieję na przeżycie pierwszej miłości. Piszczyk postanawia zdobyć pozycję w społeczeństwie. Wstępuje do podchorążówki.
Wybucha wojna i Piszczykowi udaje się dotrzeć do opustoszałych już koszar, gdzie przebiera się w cudzy mundur. W tym momencie wkraczają Niemcy i biorą go do niewoli. W obozie jenieckim spotyka się z pogardą współtowarzyszy i podejrzeniem o współpracę z Niemcami. Zgłasza się do pracy w niemieckiej fabryce zbrojeniowej. Zwolniony, powraca do okupowanej Warszawy, gdzie spotyka Jelonka, dawnego kolegę. Handluje walutą i biżuterią, robi ciemne interesy. Poznaje dziewczynę i przeżywa swą pierwszą, wielką miłość. By zaimponować Basi, udaje bohatera konspiracji. Pech wciąż go prześladuje i ta mistyfikacja kończy się jego klęską. Po wojnie Piszczyk pracuje w biurze podań pana Wąsika. Gromadzi pieniądze, ale z powodu pięknej klientki wplątuje się znów w podejrzaną aferę i na kilka lat trafia do więzienia. Lata pięćdziesiąte. Piszczyk zaczyna od początku. Pracuje teraz w ważnym urzędzie państwowym. Jest nadgorliwym urzędnikiem o prawomyślnych poglądach. Awansuje, lecz u szczytu kariery przychodzi katastrofa: ktoś, podrabiając jego charakter pisma, umieścił w ubikacji antypaństwowe hasło. Piszczyk znów trafia do więzienia. Oczyszczony z podejrzeń, wkrótce ma wyjść na wolność. Przerażony tą perspektywą, błaga naczelnika o pozostawienie go w więzieniu, ale ten jest nieubłagany.
Film, wykpiwający polskie mity odwagi, niezłomności i heroizmu wojennego, przeciwstawiający im egoizm, tchórzostwo i intryganctwo antybohatera, jest jednym z głównych świadectw poodwilżowej krytyki wobec narodowej tradycji romantycznej i jej epigonów.
Waldemar Piątek, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Artykuły
-
„Zezowate szczęście” albo Nożyce Andrzeja Munka
Mariola Dopartowa
[w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008
Cytaty
-
Piszczyk (off): Okrzyki prorządowych demonstrantów: „Niech żyje Marszałek Śmigły-Rydz!”, „Wodzu, prowadź na Kowno!” .Przy moim stanie ducha niewiele mnie to wszystko obchodziło. Myślałem...
Rozwiń