Krzysztof Zanussi
Reżyser, scenarzysta, producent. Urodził się 17 czerwca 1939 roku w Warszawie. Studiował fizykę na Uniwersytecie Warszawskim (1955-1959) oraz filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim (1959-1962).
W 1966 r. ukończył Wydział Reżyserii PWSFiT w Łodzi. Na przełomie lat 50. i 60. był działaczem amatorskiego ruchu filmowego oraz współzałożycielem pierwszego DKF-u „Po prostu”, a także autorem kilku nagrodzonych filmów amatorskich (m.in. Tramwaj do nieba, 1958). W 1965 roku zrealizował film dyplomowy Śmierć prowincjała, opowiadający o poszukiwaniach duchowych młodego historyka sztuki (nagrodzony na festiwalach w Valladolid, Moskwie i Mannheim).
Zadebiutował filmem Struktura kryształu (1969), który wyróżniał się pod względem estetycznym (konstrukcja oparta na improwizowanych sytuacjach i dialogach) oraz tematycznym (konfrontacja dwóch odmiennych postaw bohaterów-naukowców). Otrzymał za niego nagrody na festiwalach w Mar del Plata, Valladolid, Panamie i Kolombo. Następnie zrealizował Życie rodzinne (1971), o nieudanym powrocie bohatera do rodzinnego domu, powiązanym z koniecznością rozliczenia się z przeszłością, kameralny dramat telewizyjny Za ścianą (1971; Grand Prix na festiwalu w San Remo) oraz Hipotezę (1972). Kolejny film Iluminacja (1973; Grand Prix na festiwalach w Rawennie oraz Locarno, Nagroda Specjalna Jury na Festiwalu Polskich Filmów fabularnych w Gdańsku) utrwalił wizerunek reżysera, który za pomocą środków filmowych ukazuje poszukiwania filozoficzne, moralne i duchowe współczesnego inteligenta, konfrontując je z peerelowską codziennością. Potwierdził to następnymi filmami: Bilansem kwartalnym (1974; nagroda na festiwalu w Berlinie), Barwami ochronnymi (1976; Grand Prix na festiwalu w Gdańsku, film ten zainicjował nurt kina moralnego niepokoju), Spiralą (1978; nagroda za reżyserię na festiwalu w Panamie) oraz Constans (1980;, nagrody na festiwalach w Panamie, Cannes i Gdańsku). Ich bohaterowie stają często przed koniecznością wyboru. Wybitne role zagrali u niego Maja Komorowska i Zbigniew Zapasiewicz. W latach 80. Zanussi realizował także filmy w RFN.
W 1981 roku nakręcił Da un paese lontano: Giovanni Paolo II (tytuł polski: Z dalekiego kraju) – opowieść o życiu Karola Wojtyły z historią Polski w tle. W 1996 powstał autobiograficzny Cwał (nagrodzony w Gdyni i Tokio), zaś później cykl telewizyjny Opowieści weekendowe (1996-2000). Następnie zrealizował film Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową (2000), historię lekarza nieuleczalnie chorego na raka, w której można się doszukiwać nawiązania do Spirali. Film ten porusza obecną w twórczości Zanussiego problematykę nieuchronności śmierci i konieczności umierania. Został nagrodzony m.in. na festiwalach w Moskwie oraz Gdyni (Grand Prix). Dwa lata później powstał Suplement (2002), kontynuujący wybrane wątki z Życia…. W 2005 roku zrealizował film Persona non grata, o polskim ambasadorze, który musi zmierzyć się z przeszłością lat 80. (Nagroda Specjalna Jury w Gdyni), następnie Serce na dłoni (2008) oraz Rewizytę (2009), podsumowującą filmowy dorobek Zanussiego z pierwszego okresu twórczości.
Reżyserował także w teatrach w Polsce i za granicą (Kraków, Warszawa, Mediolan, Palermo, Paryż, Rzym, Brema, Bazylea), głównie sztuki dramaturgów europejskich.
Był przewodniczącym Rady Polskiej Federacji DKF (1975-1977). W 1980 roku został kierownikiem Zespołu, a następnie dyrektorem Studia Filmowego „Tor” (funkcję tę pełni do dziś). Działacz Federacji Europejskiej Realizatorów Audiowizualnych FERA (także jej prezes od 1990 r.), konsultant Komisji Pontyfikalnej do spraw Kultury w Watykanie, członek Europejskiej Akademii Filmowej, Papieskiej Akademii Sztuk Pięknych i Literatury, polskiego PEN-Clubu i Stowarzyszenia Pisarzy. Pełnił funkcję Prezydenta Stowarzyszenia Eurovisioni.
Został uhonorowany licznymi nagrodami, m.in. Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla kultury polskiej i osiągnięcia w pracy twórczej (1999) oraz Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Republiki Włoskiej (2006).
W 1992 roku uzyskał tytuł profesora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wykładał także w PWSFTViT w Łodzi oraz National Film School w Wielkiej Brytanii. Jest doktorem honoris causa kilku uniwersytetów wschodnioeuropejskich oraz autorem książek (m.in. Rozmowy o filmie amatorskim, Spór o PRL, Pora umierać, Między jarmarkiem a salonem), a także zbiorów scenariuszy i nowel filmowych.
Filmografia (wybór)
-
1965
Śmierć prowincjała (etiuda szkolna)
-
1967
Twarzą w twarz (tv)
-
1968
Zaliczenie (tv)
-
1969
Struktura kryształu
-
1970
Góry o zmierzchu (tv)
-
1970
Życie rodzinne
-
1971
Die Rolle (tv, RFN)
-
1971
Za ścianą (tv)
-
1972
Hipoteza (tv)
-
1972
Iluminacja
-
1974
Bilans kwartalny
-
1974
Catamount Killing (USA)
-
1975
Nachtdienst (tv, RFN)
-
1976
Barwy ochronne
-
1978
Spirala
-
1979
Wege in der Nacht (tv, RFN)
-
1980
Constans
-
1980
Kontrakt
-
1981
Da un paese lontano (Z dalekiego kraju, prod. Wielka Brytania, Włochy)
-
1982
Imperativ (tv, RFN)
-
1983
Blaubart (tv, RFN)
-
1984
Rok spokojnego słońca (prod. Polska, RFN, USA)
-
1985
Paradigma (tv, prod. RFN)
-
1988
Wherever you are (Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest…, prod. Polska, RFN)
-
1990
Życie za życie. Maksymilian Kolbe (prod. Polska, Niemcy)
-
1992
Dotknięcie ręki (prod. Polska, Dania, Wielka Brytania)
-
1995
Cwał
-
1996
Opowieści weekendowe (cykl, tv) [do 200]
-
1997
Our God’s Brother (Brat naszego Boga, prod. Polska, Włochy, Niemcy)
-
2000
Życie jako śmiertelna choroba przenoszoną drogą płciową
-
2005
Czołgi [w:] Solidarność, Solidarność
-
2005
Persona non grata (prod. Polska, Włochy, Rosja)
-
2007
Il sole nero (Czarne słońce, prod. Francja, Włochy)
-
2008
Serce na dłoni (prod. Polska, Ukraina)
-
2009
Rewizyta
-
2013
Obce ciało (prod. Włochy, Polska, Rosja, w produkcji)
Artykuły
-
Krzysztofa Zanussiego kino intelektualne
Tomasz Kłys
Kino polskie w trzynastu sekwencjach, pod red. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, Rabid, Kraków 2005
-
Polskie kino jako przejaw kinofilii
Piotr Kletowski
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2017
-
Wiatr od Dzikiego Zachodu, czyli krótki kurs historii kina polskiego na ekranach radzieckich.
Miron Czernienko
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18
-
Tych troje nie pochodzi ani z cudzych książek, ani z cudzych filmów
Bożena Janicka
„Kino” 1969, nr 10