Barwy ochronne [1976]
rok produkcji:
- 1976
premiera:
- 28 I 1977
czas trwania:
- 96 min
Reżyseria:
- Krzysztof Zanussi
Scenariusz:
- Krzysztof Zanussi
Zdjęcia:
- Edward Kłosiński
Obsada:
- Piotr Garlicki [Jarosław Kruszyński], Zbigniew Zapasiewicz [Jakub Szelestowski], Christine Paul [Nelly Livington-Pawluk], Mariusz Dmochowski [prorektor Bolesław], Wojciech Alaborski [Kiszewski], Mieczysław Banasik [pan Józef, członek kadry obozu], Krystyna Bigelmajer [pani Zofia], Jadwiga Colonna-Walewska [kierowniczka dziekanatu], Alfred Freudenheim [przedstawiciel władz], Magdalena Zawadzka [Mariola, żona prorektora], Halina Mikołajska [aktorka recytująca wiersze]
Montaż:
- Urszula Śliwińska
Muzyka:
- Wojciech Kilar
Scenografia:
- Tadeusz Wybult
Kierownictwo produkcji :
- Tadeusz Drewno
Nagrody:
-
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1977: Grand Prix Złote Lwy, nagroda za zdjęcia dla Edwarda Kłosińskiego, nagroda za pierwszoplanową rolę męską dla Zbigniewa Zapasiewicza, nagroda za scenariusz dla Krzysztofa Zanussiego
- MFF Teheran (Iran) 1977: Złoty Koziorożec za reżyserię dla Krzysztofa Zanussiego
- MFF Rotterdam (Holandia) 1978: Nagroda Dziennikarzy
- Złota Kamera 1978 dla Piotra Garlickiego za debiut aktorski
Bibliografia
Książki:
Lubelski T., Zarębski Konrad J., Historia kina polskiego, Warszawa 2006.
Artykuły:
Barwy ochronne, „Filmowy Serwis Prasowy” 1977, nr 2, s. 3-5.
Janicka B., Barwy ochronne, „Film” 1984, nr 45, s. 10.
Jankun-Dopartowa M., Dopart B., „Barwy ochronne” albo każdemu, co mu się należy, „Kino” 1989, nr 12, s. 20-27.
Krzemień T., Docent w barwach, „Film” 1977, nr 11, s. 16.
Radziwon M., „Barwy ochronne” nie wyblakły, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18, s. 130-140.
Wywiady:
Krzemień T., Opcja przekorna: Za świadomością. Rozmowa z Krzysztofem Zanussim, „Kino” 1977, nr 2, s. 2-8.
Sprawozdania z produkcji:
Sobolewski T., Komedia o buncie, „Film” 1976, nr 44, s. 6-8.
Sobolewski T., Rozdanie nagród, „Film” 1976, nr 48, s. 18-20.
Cytaty
-
Barwy ochronne zostały przyjęte bardzo żywiołowo i bezpośrednio. Wywołały gwałtowne emocje, które w pewnym stopniu przesłoniły subtelność przesłania. Dopiero teraz, kiedy emocje już się uspokoiły, przesłanie...
Rozwiń
Artykuły
-
Barwy ochronne nie wyblakły
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18
-
Kino Moralnego Niepokoju – kanon
"Historia kina polskiego 1985-2014", Kraków 2015
-
Z zewnątrz i od środka - nurt moralny, nurt obywatelski
„Kino” 1979, nr 2
-
Obecność Zanussiego
„Kino” 1981, nr 1
-
Krzysztofa Zanussiego kino intelektualne
Kino polskie w trzynastu sekwencjach, pod red. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, Rabid, Kraków 2005