Przypadek Pekosińskiego [1993]
rok produkcji:
- 1993
premiera:
- 19 XI 1993
czas trwania:
- 85 min
Reżyseria:
- Grzegorz Królikiewicz
Scenariusz:
- Grzegorz Królikiewicz
Zdjęcia:
- Ryszard Lenczewski
Obsada:
- Bronisław Pekosiński [w roli samego siebie], Maria Klejdysz [pani Bukowska], Anna Seniuk [koleżanka Danusia], Franciszek Trzeciak [sekretarz Jan Kos], Bronisław Pawlik [sędzia], Franciszek Pieczka [ksiądz Michalski], Krzysztof Chamiec [generał Bagno], Aleksander Fogiel [profesor], Witold Pyrkosz [sekretarz], Anna Milewska [siostra]
Montaż:
- Halina Nawrocka, Teresa Miziołek
Muzyka:
- Antonio Vivaldi
Scenografia:
- Bogdan Sölle
Produkcja:
- Studio Filmowe „N”
Kierownictwo produkcji :
- Waldemar Król
Nagrody:
-
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1993: Grand Prix Złote Lwy (ex aequo z Kolejnością uczuć Radosława Piwowarskiego)
- Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1994: Srebrne Grono
- MFF Karlowe Wary (Czechy) 1994: nagroda specjalna dla Grzegorza Kólikiewicza
- Nagroda Entuzjastów Kina Samowar 1994 dla Grzegorza Królikiewicza
O filmie
Bohaterem filmu jest postać autentyczna, Bronisław Pekosiński z Zamościa, człowiek, który nie wie, kim jest, jak się naprawdę nazywa, gdzie i kiedy się urodził. Przerzucony przez nieznaną matkę poza druty hitlerowskiego obozu w Zwierzyńcu, doznał okaleczenia. Znajda otrzymał nazwisko od organizacji, która się nim zajęła: Polskiego Komitetu Opieki Społecznej (PeKOS). Trafił do domu dziecka, ukończył szkoły, pracował, został powiatowym mistrzem gry w szachy.
Z czasem rozpił się, podupadł na zdrowiu, wykoleił. Po wylewie krwi do mózgu stał się strzępem człowieka. Reżyser postanowił zrealizować wówczas film, który byłby nie tylko opowieścią o tragicznym, choć niezawinionym losie, ale także rodzajem psychodramy, próbą pomocy i rehabilitacji.
Historia życia Pekosińskiego urasta do rangi symbolu człowieczeństwa, zaświadcza o kruchości ludzkiej egzystencji, okrucieństwie i bezwzględności życia, nasuwa refleksję o daremności ludzkich wysiłków
w kształtowaniu losu.
Donata Zielińska, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Artykuły
Cytaty
-
Pekosiński jest żywą metaforą. Jego status społeczny jest paradoksalny. Odgrywa podwójną rolę: sam „podnoszony”, zarazem podnosi i na swój sposób zbawia otaczającą go rzeczywistość. Królikiewiczowi obce jest...
Rozwiń