Noce i dnie [1975]
rok produkcji:
- 1975
premiera:
- 23 IX 1975
czas trwania:
- 245 min
Reżyseria:
- Jerzy Antczak
Scenariusz:
- Jerzy Antczak [na podstawie powieści Marii Dąbrowskiej]
Zdjęcia:
- Stanisław Loth
Obsada:
- Jadwiga Barańska [Barbara Niechcicowa], Jerzy Bińczycki [Bogumił Niechcic], Emir Buczacki [Lucjan Kociełło], Stanisława Celińska [Agnieszka Niechcicówna], Władysław Hańcza [Jan Łada], Zbigniew Koczanowicz [Szymszel], Jerzy Kamas [Daniel Ostrzeński], Ilona Kuśmierska [Emilka Niechcicówna], Barbara Ludwiżanka [Jadwiga Ostrzeńska], Olgierd Łukaszewicz [Janusz Ostrzeński], Kazimierz Mazur [Tomasz Niechcic], Zdzisław Mrożewski [Leon Woynarowski], Kazimierz Opaliński [rejent Joachim Ostrzeński], Barbara Rachwalska-Pawlicka [Julka, służąca Niechciców], Andrzej Seweryn [Anzelm Ostrzeński], Magdalena Zawadzka [Ksawunia Woynarowska], Ludwik Benoit [Jozafat, chłop w Serbinowie], Ewa Dałkowska [Olesia Chrobotówna], Mieczysław Kalenik [Stefan Olczak], Jan Nowicki [Preusker, oficer pruski w Kalińcu]
Montaż:
- Janina Niedźwiecka
Muzyka:
- Waldemar Kazanecki
Scenografia:
- Jerzy Masłowski
Kierownictwo produkcji :
- Zwonimir Feric
Nagrody:
-
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1975: Grand Prix Złote Lwy, nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą dla Jadwigi Barańskiej, nagroda za pierwszoplanową rolę męską dla Jerzego Bińczyckiego
- MFF Berlin (Niemcy) 1976: Srebrny Niedźwiedź za rolę dla Jadwigi Barańskiej, Nagroda Unicritic
- Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1976: Gwiazda Filmowego Sezonu dla Jadwigi Barańskiej i Jerzego Bińczyckiego
- Nagroda Państwowa I stopnia dla Jerzego Antczaka, Jadwigi Barańskiej, Jerzego Bińczyckiego
- Nominacja do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej Oscar 1976
Cytaty
-
Oto pani Barbara i Bogumił – opowieść o ich miłości, o przemijaniu, o wiernym trwaniu przy człowieku, którego się nie kocha. (…) Barbara Jadwigi Barańskiej jest kobietą-trwaniem, biologicznym nieustannym czekaniem, które rozbijają wydarzenia niespodziane: śmierć dziecka, wyjazd córki, wojna. (…) Ton wspo-mnieniowy narzuca konstrukcję filmu [który] można traktować jako baśń o przeszłości w dziwnej luce historycznej, po i przed klęskami, kiedy ludzie obdarzeni intuicyjną wiedzą żyli jak żyć należy, w zgodzie z rytmem przyrody, według odwiecznych – w co wierzyli – praw, umiejąc odróżnić dobro i zło.
Waldemar Chołodowski, Z wiatrem, pod wiatr, „Film” 1975, nr 40
-
Dlaczego „Noce i dnie”?
Może dlatego, że jest to książka utkana z emocji – fresk o życiu i umieraniu, historia pokolenia, którego losy wyznaczają dwie mogiły: z 1863 i 1914 roku.
Ta druga data symbolizuje jak gdyby koniec epoki, koniec świata i ludzi, którzy nigdy już nie powrócą.
Fresk o życiu i umieraniu, Jerzy Antczak – rozmowa z Wiesławą Czapińską, „Głos Wybrzeża” 1975, nr 189
Artykuły
-
„Noce i dnie” – wierne i niewierne
„Kino” 1975, nr 10
Przystępując do przeniesienia na duży ekran, równocześnie z wersją telewizyjną, Nocy i dni Marii...
-
„Noce i dnie” – po serialu
„Kino” 1978, nr 9
Otwarcie mówiąc, od dawna korciło mnie, aby wtrącić moje trzy grosze do licznych opinii o filmowych i...
Wróć do artykułów -
„Ziemia obiecana”
„Kino” 1977, nr 7