Sanatorium pod Klepsydrą [1973]
rok produkcji:
- 1973
premiera:
- 11 XII 1973
czas trwania:
- 119 min
Reżyseria:
- Wojciech Jerzy Has
Scenariusz:
- Wojciech Jerzy Has [na podstawie powieści Brunona Schulza]
Zdjęcia:
- Witold Sobociński
Obsada:
- Jan Nowicki [Józef], Tadeusz Kondrat [Jakub, ojciec Józefa], Irena Orska [matka Józefa], Halina Kowalska [Adela], Gustaw Holoubek [doktor Gotard], Mieczysław Voit [ślepy konduktor], Bożena Adamek [Bianka], Ludwik Benoit [Szloma], Henryk Boukołowski [strażak], Seweryn Dalecki [subiekt Teodor], Julian Jabczyński [dostojnik], Jerzy Przybylski [pan de V.], Wiktor Sadecki [dostojnik], Janina Sokołowska [pielęgniarka w sanatorium], Wojciech Standełło [Żyd, rozmówca Jozafata w restauracji]
Montaż:
- Janina Niedźwiecka
Muzyka:
- Jerzy Maksymiuk
Scenografia:
- Jerzy Skarżyński, Andrzej Płocki
Produkcja:
- Studio Filmowe „Silesia”
Kierownictwo produkcji :
- Urszula Orczykowska
Nagrody:
-
- MFF Cannes (Francja) 1973: Nagroda Jury
- MFF Fantastycznych Triest (Włochy) 1974: Złoty Asteroid
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku 1974: Nagroda za scenografię dla Jerzego Skarżyńskiego i Andrzeja Płockiego
Cytaty
-
W filmie Hasa (…) reanimacja zaginionego czasu, te próby tchnięcia życia w umarłych uzyskują o wiele dramatyczniejszy [niż u Schulza] wyraz. Trwa tu ustawiczna walka z bezwładem przedmiotów, z martwotą kukieł, które „ożywają” niechętnie, na krótką chwilę. Animuje się tu ruch, kolory, gwar, czyli po prostu – życie, które na podobieństwo tych bajecznie kolorowych ptaków, okazujących się w końcu wypchanymi atrapami, bezustannie dąży ku znieruchomieniu, martwocie, samounicestwieniu.
Konrad Eberhardt, Sny sprzed potopu, „Kino” 1973, nr 12
-
Nasze kreatury nie będą bohaterami romansów w wielu tomach. Ich role będą krótkie, lapidarne, ich charaktery – bez dalszych planów. Często dla jednego gestu, dla jednego słowa podejmiemy się trudu powołania ich do życia na tę jedną chwilę. (…) Demiurgos kochał się w wytrawnych, doskonałych i skomplikowanych materiałach, my dajemy pierwszeństwo tandecie. Po prostu porywa nas, zachwyca taniość, lichota, tandetność materiału. Czy rozumiecie – pytał mój ojciec – głęboki sens tej słabości, tej pasji do pstrej bibułki, do papier mâché, do lakowej farby, do kłaków
i trociny? To jest – mówił z bolesnym uśmiechem – nasza miłość do materii jako takiej, do jej puszystości i porowatości, do jej jedynej, mistycznej konsystencji.
Bruno Schulz, Traktat o manekinach, 1934
Artykuły
-
Sny sprzed potopu
„Kino” 1973, nr 12
-
Późny styl, czyli jak filmowy modernizm przeżywał swój własny koniec
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2017
Wróć do artykułów -
Chciałbym, aby każdy z widzów wyniósł w głowie mój film. Z operatorem Witoldem Sobocińskim rozmawia Michał Dondzik
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2017
-
RECENZJA: Znaki szczególne filmowych dzieł Wojciecha Jerzego Hasa – recenzja książki Annette Insdorf "Intimations. The Cinema of Wojciech Has"
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2018
-
„Traktat o Manekinach” według Bruno Schulza i Wojciecha Hasa
„Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 31-32
-
„Sanatorium Pod Klepsydrą” Wojciecha Jerzego Hasa w kontekście tradycji judaistycznej
„Kwartalnik Filmowy” 2000, nr 29-30
-
Sztuka wierności własnej wierności
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18
-
Tylko dwie sceny. Wizja galicyjskiego miasteczka w „Sanatorium Pod Klepsydrą” Wojciecha Jerzego Hasa
„Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 43
-
Między mitem a historią. Tajemnica filmowego języka Sanatorium pod Klepsydrą Wojciecha J. Hasa
Od Mickiewicza do Masłowskiej. Adaptacje filmowe literatury polskiej pod redakcją Tadeusza Lubelskiego, wyd. Universitas, Kraków 2014
-
Dlaczego Pan milczy? Rozmowa z Jerzym Hasem
„Kino” 1981, nr 4
-
Problem czasu w filmach Wojciecha Jerzego Hasa
Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, wyd. Universitas, Kraków 2010
-
Twórca uwiedziony literaturą? O filmach Wojciecha J. Hasa
„Kino" 1978, nr 1