Popiół i diament  [1958]

Popiół i diament

rok produkcji:

1958

premiera:

10 X 1958

czas trwania:

97 min

Reżyseria:

Andrzej Wajda

Scenariusz:

Jerzy Andrzejewski, Andrzej Wajda [na podstawie powieści Jerzego Andrzejewskiego]

Zdjęcia:

Jerzy Wójcik

Obsada:

Zbigniew Cybulski [Maciek Chełmicki], Ewa Krzyżewska [Krystyna], Wacław Zastrzeżyński [Szczuka], Adam Pawlikowski [Andrzej], Bogumił Kobiela [Drewnowski], Jan Ciecierski [portier w hotelu Monopol], Stanisław Milski [redaktor Pieniążek], Artur Młodnicki [konferansjer Kotowicz], Halina Kwiatkowska [Katarzyna Staniewiczowa], Ignacy Machowski [major Florian], Zbigniew Skowroński [Słomka], Barbara Krafftówna [Stefka, narzeczona Staszka Gawlika], Aleksander Sewruk [Święcki], Zofia Czerwińska [barmanka Lili], Grażyna Staniszewska [Hanka Lewicka]

Montaż:

Halina Nawrocka

Scenografia:

Roman Mann

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Kadr”

Kierownictwo produkcji :

Stanisław Adler

Opracowanie muzyczne:

Filip Nowak

Nagrody:

  • Złota Kaczka 1959
  • MFF Wenecja (Włochy) 1959: nagroda FIPRESCI
  • MFF Vancouver (Kanada) 1960: nagroda Kanadyjskiej Federacji Stowarzyszeń Filmowych
  • Srebrny Laur D.O. Selznicka 1962
  • Nagroda Zachodnioniemieckiej Krytyki Filmowej 1961
  • MFF Ibadan (Nigeria) 1961: Dyplom Uznania
  • Kryształowa Gwiazda Francuskiej Akademii Filmowej 1962 dla Ewy Krzyżewskiej
  • Nagroda Czechosłowackiej Krytyki Filmowej 1965
  • MFF Addis Abeba (Etiopia) 1967: Wyróżnienie

Bibliografia

Książki:

Analizy i interpretacje. Film polski, red. Alicja Helman, Tadeusz Miczka, Katowice 1984.

Kornacki K., „Popiół i diament” Andrzeja Wajdy, Gdańsk 2011.

Nurczyńska - Fidelska E., Stolarska B., SZKOŁA POLSKA – powroty, Łódź 1998.

Nurczyńska - Fidelska E., Stolarska B., SZKOŁA POLSKA – powroty, Łódź 1998.

Artykuły:

Bryll E., Rozdziobią nas kruki, „Film” 1958, nr 43, s. 5.
Ciarka R., Popiół czy diament?, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17, s. 46-48.
Ciećwierz P., Kreacja mitu, „Opcje” 2001 nr 2, s. 18-23. 
Czyżewski S., „Popiół i diament”. Powroty do archiwum. Analiza, „Film & TV Kamera” 2006, nr 3, s. 18-25.
Florczak Z., Punkty widzenia, „Film” 1958, nr 43, s. 4.
Frejman P., Kłamstwo jako fakt, „Wiadomości kulturalne” 1995, nr 43, s. 1, 8.
Grochowiak St., Śmierć i dziewczyna, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17, s. 35-36.
Hendrykowski M., Realizm i symbolizm „Popiołu i diamentu” Andrzeja Wajdy, „Kino” 1972, nr 1, s. 25-28.
Helman A., Dzieło talentu i pasji, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17, s. 44-45.
Hopfinger M., Perspektywa moralna Szkoły Polskiej, „Kino” 1971, nr 11, s. 12-20.
Jackiewicz A., Wajda, „Film” 1958, nr 42, s. 5.
Kałużyński Z., Morderca z Cafe De Wąski Spodeń, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17, s. 41-43.
Kąkolewski K., Diament w popiół obrócony, „Kwartalnik Filmowy" 1994, nr 6, s. 39-56.
Kopczyński K., Śmietnik egzystencji (glosa do interpretacji fragmentów „Popiołu i diamentu”, „Zezowatego szczęścia” i „Wszyscy jesteśmy Chrystusami”), „Przegląd humanistyczny” 2009, nr 5-6,
s. 131-134.
Kornacki K., „Popiół i diament". O dziewczynce zamienionej w oracza, „Kino” 2008, nr 10, s. 70-72.
Lem S., Felieton apologetyczny, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17, s. 37-38.
Lubelski T., Polskie filmy kultowe. Popiół i diament, „Kino” 1992, nr 9, s. 20-23, 44-46.
Lubelski T., Trzy kolejne podejścia, „Kwartalnik Filmowy” 1994 r., nr 6, s.176-187.
Madej A., Człowieku, po coś uciekał?, „Film” 1998, nr 10, s. 118-119.
Madej A., Zbiorowe marzenie, „Film” 1988, nr 19, s. 14-15.
Marszałek R., Moje kino. „Popiół i diament”: wątek odnaleziony, „Kino” 1998, nr 12, s. 16-17.
Michałek B., Popiół i diament. Na ekranie dwudziestolecia, „Film” 1964, nr 28-29, s. 7.
Michałek B., Więcej popiołu. Dyskusja (fragmenty), „Kino” 1990, nr 5, s. 27-28.
Olszewski J., Popiół i diament, „Film” 1984, nr 21, s. 18-19.
Parrain P., Spazmy agonii. „Kanał", „Popiół i diament", czyli powrót ekspresji, „Kwartalnik Filmowy” 1996, nr 15-16, s. 195-203.
Protokół z posiedzenia komisji ocen scenariuszy w dniu 17 I 1958 r., „Kwartalnik Filmowy” 1994, nr 6, s. 188-194.
Szczepański J.J., „Popiół i diament", „Kwartalnik Filmowy”, 1997, nr 17, s. 32-34.
Szydłowski R., W stronę pokolenia, „Film” 1958, nr 46, s. 5.
Świrek K., Andrzej Wajda: „Popiół i diament", „Kino” 2009, nr 12, s. 51-53.
Werner A., Więcej popiołu, „Kino” 1990, nr 5, s. 23-27.
Woroszylski W., Tylko popiół?, „Film” 1958, nr 42, s. 4.
Wójcik J., Z niewidzialnego w widzialne, „Images” 2004, Vol. 2, nr 3-4, s. 113-116.
Żurawiecki B., Ciężar wielkiej litery, „Film” 1998, nr 10, s. 120-121.

Sprawozdania z produkcji:

Oleksiewicz M., Trzeci dramat pokolenia, „Film” 1958, nr 18, s. 12-13.

Cytaty

  • Wtedy to próba jest, wtedy jest waga,
    Ile? nad sobą wziąłeś panowania;
    Wartość się twoja ci odsłania naga 
    I oto widzisz, ktoś-ty?… bez pytania.
    I ileś zwał się tym lub owym w...

  • Popiół i diament Andrzeja Wajdy to dzieło moralisty i filozofa – dzieło,
    w którym racje polityczne stanowią kanwę do rozegrania prawd ostatecznych. (…) Oto za progiem potwornej wojny zderzają się dwa...

    Rozwiń

Artykuły