Popiół i diament  [1958]

Popiół i diament

rok produkcji:

1958

premiera:

10 X 1958

czas trwania:

97 min

Reżyseria:

Andrzej Wajda

Scenariusz:

Jerzy Andrzejewski, Andrzej Wajda [na podstawie powieści Jerzego Andrzejewskiego]

Zdjęcia:

Jerzy Wójcik

Obsada:

Zbigniew Cybulski [Maciek Chełmicki], Ewa Krzyżewska [Krystyna], Wacław Zastrzeżyński [Szczuka], Adam Pawlikowski [Andrzej], Bogumił Kobiela [Drewnowski], Jan Ciecierski [portier w hotelu Monopol], Stanisław Milski [redaktor Pieniążek], Artur Młodnicki [konferansjer Kotowicz], Halina Kwiatkowska [Katarzyna Staniewiczowa], Ignacy Machowski [major Florian], Zbigniew Skowroński [Słomka], Barbara Krafftówna [Stefka, narzeczona Staszka Gawlika], Aleksander Sewruk [Święcki], Zofia Czerwińska [barmanka Lili], Grażyna Staniszewska [Hanka Lewicka]

Montaż:

Halina Nawrocka

Scenografia:

Roman Mann

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Kadr”

Kierownictwo produkcji :

Stanisław Adler

Opracowanie muzyczne:

Filip Nowak

Nagrody:

  • Złota Kaczka 1959
  • MFF Wenecja (Włochy) 1959: nagroda FIPRESCI
  • MFF Vancouver (Kanada) 1960: nagroda Kanadyjskiej Federacji Stowarzyszeń Filmowych
  • Srebrny Laur D.O. Selznicka 1962
  • Nagroda Zachodnioniemieckiej Krytyki Filmowej 1961
  • MFF Ibadan (Nigeria) 1961: Dyplom Uznania
  • Kryształowa Gwiazda Francuskiej Akademii Filmowej 1962 dla Ewy Krzyżewskiej
  • Nagroda Czechosłowackiej Krytyki Filmowej 1965
  • MFF Addis Abeba (Etiopia) 1967: Wyróżnienie

Cytaty

  • Wtedy to próba jest, wtedy jest waga,
    Ile? nad sobą wziąłeś panowania;
    Wartość się twoja ci odsłania naga 
    I oto widzisz, ktoś-ty?… bez pytania.
    I ileś zwał się tym lub owym w Czasie?…
    Lub byłeś zwany imieniem twych dziadów.
    Widzisz – i ile? nabrałeś sam na się
    Z tradycji? tonu? stylu? lub przykładów?
    Co raz to z ciebie, jako z drzazgi smolnej,
    Wokoło lecą szmaty zapalone;
    Gorejąc, nie wiesz, czy stawasz się wolny,
    Czy to, co twoje, ma być zatracone?
    Czy popiół tylko zostanie i zamęt,
    Co idzie w przepaść z burzą? – czy zostanie
    Na dnie popiołu gwiaździsty dyjament,
    Wiekuistego zwycięstwa zaranie!…

    Cyprian Kamil Norwid, W pamiętniku, ok. 1865-66

  • Popiół i diament Andrzeja Wajdy to dzieło moralisty i filozofa – dzieło,
    w którym racje polityczne stanowią kanwę do rozegrania prawd ostatecznych. (…) Oto za progiem potwornej wojny zderzają się dwa światy racji politycznych. (…) Jakkolwiek twórcy mają świadomość,
    po której stronie leżała obiektywna racja, są sprawiedliwi: potrafią
    z równym wyrozumieniem pochylić się nad tragedią obu walczących stron. (…) Ale to jest jedna płaszczyzna filmu – pozioma. Dialog życia
    i śmierci toczy się w filmie Wajdy również w głąb. (…) W Popiele i diamencie jest popiół ludzki, charkot agonii, konwulsje bólu. (…) Zimne oko kamery wyłapie aż do końca przeraźliwy proces zagłębiania się w nicość. I zaraz obok tych wywołujących mdłości scen umierania, najtkliwsze, rozsrebrzone światłem sceny erotyczne. (…) Musi istnieć świat, w którym żyć nie znaczy tylko oczekiwać na śmierć. Gdzie jest ten świat? Z Polski – ze środka Europy patrzą niespokojne oczy.

    Stanisław Grochowiak, „Walka Młodych" 1958, nr 43

Artykuły

Bibliografia