Popiół i diament [1958]
rok produkcji:
- 1958
premiera:
- 10 X 1958
czas trwania:
- 97 min
Reżyseria:
- Andrzej Wajda
Scenariusz:
- Jerzy Andrzejewski, Andrzej Wajda [na podstawie powieści Jerzego Andrzejewskiego]
Zdjęcia:
- Jerzy Wójcik
Obsada:
- Zbigniew Cybulski [Maciek Chełmicki], Ewa Krzyżewska [Krystyna], Wacław Zastrzeżyński [Szczuka], Adam Pawlikowski [Andrzej], Bogumił Kobiela [Drewnowski], Jan Ciecierski [portier w hotelu Monopol], Stanisław Milski [redaktor Pieniążek], Artur Młodnicki [konferansjer Kotowicz], Halina Kwiatkowska [Katarzyna Staniewiczowa], Ignacy Machowski [major Florian], Zbigniew Skowroński [Słomka], Barbara Krafftówna [Stefka, narzeczona Staszka Gawlika], Aleksander Sewruk [Święcki], Zofia Czerwińska [barmanka Lili], Grażyna Staniszewska [Hanka Lewicka]
Montaż:
- Halina Nawrocka
Scenografia:
- Roman Mann
Kierownictwo produkcji :
- Stanisław Adler
Opracowanie muzyczne:
- Filip Nowak
Nagrody:
-
- Złota Kaczka 1959
- MFF Wenecja (Włochy) 1959: nagroda FIPRESCI
- MFF Vancouver (Kanada) 1960: nagroda Kanadyjskiej Federacji Stowarzyszeń Filmowych
- Srebrny Laur D.O. Selznicka 1962
- Nagroda Zachodnioniemieckiej Krytyki Filmowej 1961
- MFF Ibadan (Nigeria) 1961: Dyplom Uznania
- Kryształowa Gwiazda Francuskiej Akademii Filmowej 1962 dla Ewy Krzyżewskiej
- Nagroda Czechosłowackiej Krytyki Filmowej 1965
- MFF Addis Abeba (Etiopia) 1967: Wyróżnienie
Cytaty
-
Wtedy to próba jest, wtedy jest waga,
Ile? nad sobą wziąłeś panowania;
Wartość się twoja ci odsłania naga
I oto widzisz, ktoś-ty?… bez pytania.
I ileś zwał się tym lub owym w Czasie?…
Lub byłeś zwany imieniem twych dziadów.
Widzisz – i ile? nabrałeś sam na się
Z tradycji? tonu? stylu? lub przykładów?
Co raz to z ciebie, jako z drzazgi smolnej,
Wokoło lecą szmaty zapalone;
Gorejąc, nie wiesz, czy stawasz się wolny,
Czy to, co twoje, ma być zatracone?
Czy popiół tylko zostanie i zamęt,
Co idzie w przepaść z burzą? – czy zostanie
Na dnie popiołu gwiaździsty dyjament,
Wiekuistego zwycięstwa zaranie!…Cyprian Kamil Norwid, W pamiętniku, ok. 1865-66
-
Popiół i diament Andrzeja Wajdy to dzieło moralisty i filozofa – dzieło,
w którym racje polityczne stanowią kanwę do rozegrania prawd ostatecznych. (…) Oto za progiem potwornej wojny zderzają się dwa światy racji politycznych. (…) Jakkolwiek twórcy mają świadomość,
po której stronie leżała obiektywna racja, są sprawiedliwi: potrafią
z równym wyrozumieniem pochylić się nad tragedią obu walczących stron. (…) Ale to jest jedna płaszczyzna filmu – pozioma. Dialog życia
i śmierci toczy się w filmie Wajdy również w głąb. (…) W Popiele i diamencie jest popiół ludzki, charkot agonii, konwulsje bólu. (…) Zimne oko kamery wyłapie aż do końca przeraźliwy proces zagłębiania się w nicość. I zaraz obok tych wywołujących mdłości scen umierania, najtkliwsze, rozsrebrzone światłem sceny erotyczne. (…) Musi istnieć świat, w którym żyć nie znaczy tylko oczekiwać na śmierć. Gdzie jest ten świat? Z Polski – ze środka Europy patrzą niespokojne oczy.Stanisław Grochowiak, „Walka Młodych" 1958, nr 43
Artykuły
-
„Popiół i diament”
[w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008
-
Nie tylko maki na Monte Cassino. Strategie i konteksty wykorzystania piosenek w dziełach Polskiej Szkoły Filmowej
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2019
-
Narodziny Zbyszka
„Kino” 1975, nr 4
-
Inspiracje malarskie w filmach Andrzeja Wajdy
„Kwartalnik Filmowy” 1996/1997, nr 15-16
-
Diament w popiół obrócony
„Kwartalnik Filmowy” 1994, nr 6
-
To nie jest na sprzedaż... Co znaczył, co znaczy dzisiaj etos AK?
„Kwartalnik Filmowy” 1994, nr 6
-
Robię filmy, które sam chciałbym zobaczyć. Rozmowa z Andrzejem Wajdą
„Kino” 1979, nr 2
-
Powroty Wajdy. "Popiół i diament" w filmach reżysera po 1989 roku
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2016
-
Szkoła polska
Labirynt światła, opracowanie Seweryn Kuśmierczyk, Warszawa 2006
-
Trzy kolejne podejścia
„Kwartalnik Filmowy” 1994, nr 6
-
Śmierć i dziewczyna
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
Piszę ten artykuł w czasie, kiedy nad światem znowu obniża się naelektryzowany pułap wojny, pułap...
-
Dzieło talentu i pasji
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
(...) Temperament artystyczny Andrzeja Wajdy jest zupełnie różny od temperamentu Munka, prowadzi go do...
-
Morderca z Cafe de Wąski Spodeń
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
Rozmowy o Popiele i diamencie obracają się na ogół dokoła rysunku psychologicznego postaci Maćka...
-
Felieton apologetyczny
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
-
„Popiół i diament”
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
Tym razem nie ma najmniejszych wątpliwości. Doczekaliśmy się znakomitego polskiego filmu, filmu na miarę...
-
Muzyka i efekty akustyczne w filmach Andrzeja Wajdy okresu Szkoły Polskiej
„Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44
Badaczowi, który zechce prześledzić jakąś część twórczości Andrzeja Wajdy – chociażby kilka filmów...
-
Tylko popiół?
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
Jest w Popiele i diamencie wielka kreacja Zbyszka Cybulskiego. Gra tego aktora jest bogatsza od sytuacji, w...
-
Realizm i symbolizm „Popiołu i diamentu" Andrzeja Wajdy
„Kino" 1972, nr 1