Rękopis znaleziony w Saragossie [1964]
rok produkcji:
- 1964
premiera:
- 9 II 1965
czas trwania:
- 177 min
Reżyseria:
- Wojciech Jerzy Has
Scenariusz:
- Tadeusz Kwiatkowski [na podstawie powieści Jana hr. Potockiego]
Zdjęcia:
- Mieczysław Jahoda
Obsada:
- Zbigniew Cybulski [Alfons van Worden], Iga Cembrzyńska [Emina, księżniczka mauretańska], Elżbieta Czyżewska [Frasquetta Salero], Gustaw Holoubek [Don Pedro Velasquez], Stanisław Igar [Don Gaspar Soarez], Bogumił Kobiela [Senor Toledo], Barbara Krafftówna [Camilla de Tormez], Jadwiga Krawczyk [Donna Inez Moro], Sławomir Lindner [ojciec van Wordena], Krzysztof Litwin [Don Lopez Soarez], Jan Machulski [hrabia Pena Flor], Zdzisław Maklakiewicz [Don Roque Busqueros], Leon Niemczyk [Don Avadoro, herszt Cyganów], Franciszek Pieczka [opętany Paszeko], Beata Tyszkiewicz [Donna Rebecca Uzeda], Aleksander Fogiel [szlachcic walczący z ojcem van Wordena], Ludwik Benoit [ojciec Paszeki], Adam Pawlikowski [Don Pedro Uzeda], Kazimierz Opaliński [szejk - pustelnik]
Montaż:
- Krystyna Komosińska
Muzyka:
- Krzysztof Penderecki
Scenografia:
- Jerzy Skarżyński, Tadeusz Myszorek
Produkcja:
- Zespół Filmowy „Kamera”
Kierownictwo produkcji :
- Ryszard Straszewski
Nagrody:
-
- MFF Edynburg (Szkocja) 1965: wyróżnienie
- MFF San Sebastian (Hiszpania) 1965: Złote Pióro, nagroda CIDALC
- MFF Fantastycznych i Grozy Sitges (Hiszpania) 1969: Medal Specjalny
- Nagroda Krytyki Hiszpańskiej 1971
Cytaty
-
Potocki prowadzi w swej książce żart o wyraźnym podtekście filozoficznym. Powieść emanuje fantastyką, jednak przekazuje myśl głębszą. Kreśli obraz świata ironiczny, odsłaniający mechanizm stosunków międzyludzkich. A więc zabawa, lekka i wdzięczna, lecz nie tylko zabawa. Komedia, lecz komedia gorzka.
Wojciech J. Has, Dlaczego właśnie Saragossa?, „Ekran” 1964, nr 51 -
Pobrzmiewa w Saragossie Jana Potockiego, a więc i u Hasa, tradycja XVII-wiecznego romansu łotrzykowskiego, ale to właśnie pozwala przystosować to świetne arcydzieło do potrzeb masowego odbiorcy kina w wieku XX (…). Znajdujemy tu jak najbardziej realny historyczny świat kupców, szlachciców, łotrzyków i magów. Znakomicie zrozumiany został w filmie klimat epoki Potockiego: uroki libertynizmu, potężna „voluptas” rządząca oświeceniową koncepcją miłości, drwina antyklerykalna, zmieszanie rzeczy wzniosłych i przyziemnych, dialektyczna jedność przeciwieństw: rozkoszy i śmierci, indywidualizmu i ubóstwienia rozumu.
Alicja Lisiecka, Obrona Saragossy, „Polityka” 1965, nr 10
Artykuły
-
Na początku była Księga...
„Kwartalnik Filmowy” 1999, nr 26-27
-
O roli ironii w filmach Wojciecha Jerzego Hasa
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2018
Wróć do artykułów -
RECENZJA: Znaki szczególne filmowych dzieł Wojciecha Jerzego Hasa – recenzja książki Annette Insdorf "Intimations. The Cinema of Wojciech Has"
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2018
-
Sztuka wierności własnej wierności
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18
-
Dlaczego Pan milczy? Rozmowa z Jerzym Hasem
„Kino” 1981, nr 4
-
„Rękopis znaleziony w Saragossie”. Między epiką, retoryką i poezją
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
-
Problem czasu w filmach Wojciecha Jerzego Hasa
Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, wyd. Universitas, Kraków 2010
-
Twórca uwiedziony literaturą? O filmach Wojciecha J. Hasa
„Kino" 1978, nr 1