Ucieczka z kina "Wolność" [1990]
rok produkcji:
- 1990
premiera:
- 15 X 1990
czas trwania:
- 87 min
Reżyseria:
- Wojciech Marczewski
Scenariusz:
- Wojciech Marczewski
Zdjęcia:
- Jerzy Zieliński
Obsada:
- Janusz Gajos [cenzor Rabkiewicz], Zbigniew Zamachowski [asystent cenzora], Teresa Marczewska [Małgorzata w filmie „Jutrzenka”], Piotr Fronczewski [sekretarz KW], Władysław Kowalski [Tadeusz, ojciec Małgorzaty w „Jutrzence”], Michał Bajor [krytyk filmowy], Jan Peszek [Raskolnikow], Jerzy Bińczycki [Karwański, kierownik kina Wolność], Artur Barciś [kinooperator Krzysio], Maciej Kozłowski [aktor z filmu „Purpurowa róża z Kairu”], Henryk Bista [towarzysz Janik], Ewa Wencel [sekretarka cenzora], Krzysztof Wakuliński [Jerzy, mąż Małgorzaty w „Jutrzence”], Krystyna Tkacz [pielęgniarka w „Jutrzence”], Ewa Wiśniewska [była żona cenzora], Artur Żmijewski [partner byłej żony cenzora]
Montaż:
- Elżbieta Kurkowska
Muzyka:
- Zygmunt Konieczny
Scenografia:
- Andrzej Kowalczyk
Kierownictwo produkcji :
- Andrzej Sołtysik
Nagrody:
-
- Nagroda Szefa Kinematografii 1991: za reżyserię dla Wojciecha Marczewskiego, za kreację aktorską dla Janusza Gajosa, za zdjęcia dla Jerzego Zielińskiego
- Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1990: Grand Prix Złote Lwy, nagrody za pierwszoplanową rolę męską dla Janusza Gajosa, za muzykę dla Zygmunta Koniecznego, Nagroda Dziennikarzy, Nagroda Prezesa Komitetu ds. Radia i Telewizji
- Złota Taśma 1991
- Złota Kaczka 1991
- MFF Fantastycznych Avoriaz (Francja) 1992: Grand Prix
- MFF Fantastycznych Burgos (Hiszpania) 1994: nagrody dla najlepszego filmu, za rolę męską dla Janusza Gajosa
Cytaty
-
Cenzor: Cenzura jest potrzebna. Cenzurowanie jest sztuką. Dobry cenzor powinien być artystą. Poza tym to jest gra. Jeżeli ktoś na przykład napisze: „Precz z komuną”, to wiadomo, że trzeba to wykreślić. Ale jeżeli ktoś napisze: „Bydło”? To już należy się zastanowić, czy to odnosi się do obory czy do władzy. Tak więc te banały o inkwizycji, o demokracji zostawmy sobie na razie na inną okazję. Nie wiem, czy państwo zdają sobie sprawę z tego, że z chwilą zlikwidowania cenzury jako instytucji obowiązek cenzurowania spadnie na was.
prolog filmu -
Marczewski zaskoczył polską publiczność nową formułą rozrachunku. Jego Ucieczka z kina Wolność jest komedią, ale komedią osobliwą, wzbudzającą więcej niepokoju niż wesołości (…). Rzecz polega na zbudowaniu filmowej iluzji przez wprowadzenie kina w kinie
i równouprawnienie obu fikcyjnych rzeczywistości poprzez przyznanie tej drugiej scenicznej autonomii (…). Wątek „zbuntowanego ekranu” spełnia tutaj rolę alegorycznego sumienia. Swoista perfidia alegorii polega na tym, że jej adresatem i ofiarą jest cenzor, a więc ktoś, czyim obowiązkiem jest pilnowanie ustalonej urzędowo jednoznaczności wszelkich zjawisk i treści życia.
Jan Józef Szczepański, Bardzo poważny żart Marczewskiego, „Film” 1990,
nr 52
Artykuły
-
Po zburzeniu muru
„Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 21-22
-
Polskie kino jako przejaw kinofilii
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2017
Wróć do artykułów -
Przesilenie. O "Ucieczce z kina Wolność" Wojciecha Marczewskiego
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2019
-
Nie dać się zabić na ringu
„Kino” 2006, nr 4