Ucieczka z kina "Wolność"  [1990]

Ucieczka z kina

rok produkcji:

1990

premiera:

15 X 1990

czas trwania:

87 min

Reżyseria:

Wojciech Marczewski

Scenariusz:

Wojciech Marczewski

Zdjęcia:

Jerzy Zieliński

Obsada:

Janusz Gajos [cenzor Rabkiewicz], Zbigniew Zamachowski [asystent cenzora], Teresa Marczewska [Małgorzata w filmie „Jutrzenka”], Piotr Fronczewski [sekretarz KW], Władysław Kowalski [Tadeusz, ojciec Małgorzaty w „Jutrzence”], Michał Bajor [krytyk filmowy], Jan Peszek [Raskolnikow], Jerzy Bińczycki [Karwański, kierownik kina Wolność], Artur Barciś [kinooperator Krzysio], Maciej Kozłowski [aktor z filmu „Purpurowa róża z Kairu”], Henryk Bista [towarzysz Janik], Ewa Wencel [sekretarka cenzora], Krzysztof Wakuliński [Jerzy, mąż Małgorzaty w „Jutrzence”], Krystyna Tkacz [pielęgniarka w „Jutrzence”], Ewa Wiśniewska [była żona cenzora], Artur Żmijewski [partner byłej żony cenzora]

Montaż:

Elżbieta Kurkowska

Muzyka:

Zygmunt Konieczny

Scenografia:

Andrzej Kowalczyk

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Tor”

Kierownictwo produkcji :

Andrzej Sołtysik

Nagrody:

  • Nagroda Szefa Kinematografii 1991: za reżyserię dla Wojciecha Marczewskiego, za kreację aktorską dla Janusza Gajosa, za zdjęcia dla Jerzego Zielińskiego
  • Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1990: Grand Prix Złote Lwy, nagrody za pierwszoplanową rolę męską dla Janusza Gajosa, za muzykę dla Zygmunta Koniecznego, Nagroda Dziennikarzy, Nagroda Prezesa Komitetu ds. Radia i Telewizji
  • Złota Taśma 1991
  • Złota Kaczka 1991
  • MFF Fantastycznych Avoriaz (Francja) 1992: Grand Prix
  • MFF Fantastycznych Burgos (Hiszpania) 1994: nagrody dla najlepszego filmu, za rolę męską dla Janusza Gajosa

Cytaty

  • Cenzor: Cenzura jest potrzebna. Cenzurowanie jest sztuką. Dobry cenzor powinien być artystą. Poza tym to jest gra. Jeżeli ktoś na przykład napisze: „Precz z komuną”, to wiadomo, że trzeba to wykreślić. Ale jeżeli ktoś napisze: „Bydło”? To już należy się zastanowić, czy to odnosi się do obory czy do władzy. Tak więc te banały o inkwizycji, o demokracji zostawmy sobie na razie na inną okazję. Nie wiem, czy państwo zdają sobie sprawę z tego, że z chwilą zlikwidowania cenzury jako instytucji obowiązek cenzurowania spadnie na was.


    prolog filmu

  • Marczewski zaskoczył polską publiczność nową formułą rozrachunku. Jego Ucieczka z kina Wolność jest komedią, ale komedią osobliwą, wzbudzającą więcej niepokoju niż wesołości (…). Rzecz polega na zbudowaniu filmowej iluzji przez wprowadzenie kina w kinie
    i równouprawnienie obu fikcyjnych rzeczywistości poprzez przyznanie tej drugiej scenicznej autonomii (…). Wątek „zbuntowanego ekranu” spełnia tutaj rolę alegorycznego sumienia. Swoista perfidia alegorii polega na tym, że jej adresatem i ofiarą jest cenzor, a więc ktoś, czyim obowiązkiem jest pilnowanie ustalonej urzędowo jednoznaczności wszelkich zjawisk i treści życia.


    Jan Józef Szczepański, Bardzo poważny żart Marczewskiego, „Film” 1990,
    nr 52