Rękopis znaleziony w Saragossie  [1964]

Rękopis znaleziony w Saragossie

rok produkcji:

1964

premiera:

9 II 1965

czas trwania:

177 min

Reżyseria:

Wojciech Jerzy Has

Scenariusz:

Tadeusz Kwiatkowski [na podstawie powieści Jana hr. Potockiego]

Zdjęcia:

Mieczysław Jahoda

Obsada:

Zbigniew Cybulski [Alfons van Worden], Iga Cembrzyńska [Emina, księżniczka mauretańska], Elżbieta Czyżewska [Frasquetta Salero], Gustaw Holoubek [Don Pedro Velasquez], Stanisław Igar [Don Gaspar Soarez], Bogumił Kobiela [Senor Toledo], Barbara Krafftówna [Camilla de Tormez], Jadwiga Krawczyk [Donna Inez Moro], Sławomir Lindner [ojciec van Wordena], Krzysztof Litwin [Don Lopez Soarez], Jan Machulski [hrabia Pena Flor], Zdzisław Maklakiewicz [Don Roque Busqueros], Leon Niemczyk [Don Avadoro, herszt Cyganów], Franciszek Pieczka [opętany Paszeko], Beata Tyszkiewicz [Donna Rebecca Uzeda], Aleksander Fogiel [szlachcic walczący z ojcem van Wordena], Ludwik Benoit [ojciec Paszeki], Adam Pawlikowski [Don Pedro Uzeda], Kazimierz Opaliński [szejk - pustelnik]

Montaż:

Krystyna Komosińska

Muzyka:

Krzysztof Penderecki

Scenografia:

Jerzy Skarżyński, Tadeusz Myszorek

Produkcja:

Zespół Filmowy „Kamera”

Kierownictwo produkcji :

Ryszard Straszewski

Nagrody:

  • MFF Edynburg (Szkocja) 1965: wyróżnienie
  • MFF San Sebastian (Hiszpania) 1965: Złote Pióro, nagroda CIDALC
  • MFF Fantastycznych i Grozy Sitges (Hiszpania) 1969: Medal Specjalny
  • Nagroda Krytyki Hiszpańskiej 1971

Bibliografia

Książki:

Grodź I., Rękopis znaleziony w Saragossie, Poznań 2005 r.

Lubelski T., Zarębski Konrad J., Historia kina polskiego, Warszawa 2006.

Maron M. Dramat czasu i wyobraźni: filmy Wojciecha Jerzego Hasa, Kraków 2010.

Artykuły:

Basiaga M., Labirynt jako klucz do filmów „Rękopis znaleziony w Saragossie” i „Sanatorium pod klepsydrą” Wojciecha Hasa, „Kino” 1985, nr 6, s. 1-3, 18-21.
Grodź I., Baśń z tysiąca i drugiej nocy, czyli orientalne marzenie Jana Potockiego i Wojciecha Jerzego Hasa, „Kino” 2004, nr 1, s. 64-67.
Grodź I., Misterium sztuki. O „Rękopisie znalezionym w Saragossie” Wojciecha J. Hasa, „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 45, s. 131-145.
Kolasińska I., Na początku była księga…, „Kwartalnik Filmowy” 1999, nr 26-27 , s. 244-255.
Kołodyński A., Rękopis znaleziony w Saragossie, „Film” 1984, nr 30, s. 9.
Kosecka B., Rękopis znaleziony w Saragossie, „Film” 2000, nr 5, s. 140-141.
Lipka K., Między epiką, retoryką i poezją, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17, s. 106-118.
Michalak B., Perła w szkatułce, „Film” 2004, nr 6, s. 76-79.
Michalak B., Rękopis 60-lecia, „Film” 2006, nr 7, s. 66-69.
Rękopis znaleziony w Saragossie, „Filmowy Serwis Prasowy” 1965, nr 1, s. 4-10.
Szczepański J.A., Mniej bywa czasem więcej, „Film” 1965, nr 8, s. 4-5.


Wywiady:

Oleksiewicz M., O różnych szufladkach „Saragossy” – z Wojciechem Hasem, „Film” 1965, nr 10, s. 6-7.
Smoleń-Wasilewska E., Dwa dni pod Saragossą – wywiad ze Zbigniewem Cybulskim, „Film” 1964, nr 27, s. 10.

Cytaty

  • Potocki prowadzi w swej książce żart o wyraźnym podtekście filozoficznym. Powieść emanuje fantastyką, jednak przekazuje myśl głębszą. Kreśli obraz świata ironiczny, odsłaniający mechanizm stosunków międzyludzkich. A...

  • Pobrzmiewa w Saragossie Jana Potockiego, a więc i u Hasa, tradycja XVII-wiecznego romansu łotrzykowskiego, ale to właśnie pozwala przystosować to świetne arcydzieło do potrzeb masowego odbiorcy kina w wieku XX (…)....

    Rozwiń