prof. Alicja Helman
Teoretyk i historyk filmu, eseistka, tłumaczka. Ukończyła studia muzykologiczne na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego, pracę naukowo-badawczą rozpoczęła od zagadnień związanych z muzyką filmową. W latach 1955-1973 pracowała w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie, była kierownikiem Zakładu Filmu i Telewizji Instytutu Literatury i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (1973-1986) i Zakładu Filmu i Telewizji Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (od 1986). Kierownik Katedry Teorii Filmu w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, a następnie jego dyrektor (do 2007). Członek PAU, Polskiego Towarzystwa Semiotycznego, Deutsche Gesellschaft für Semiotic Studies, International Association for Semiotic Studies. Obecnie profesor w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Jej najważniejsze książki poświęcone były teorii filmu: O dziele filmowym (1970 i 1981), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Podstawy wiedzy o filmie (2008), Historia myśli filmowej. Podręcznik (2008). Jest także autorką książek: Film faktów i film fikcji (1977), Historia semiotyki filmu (1993), Rola muzyki w filmie (1996), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998). Była też redaktorem i autorką większości haseł dziesięciotomowego Słownika pojęć filmowych (1991-1998). W ostatniej dekadzie interesują ją przede wszystkim badania porównawcze. Jej monografie Luchina Viscontiego, Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2001), i Carlosa Saury, Ten smutek hiszpański (2005), wykorzystują przede wszystkim komparatystyczne metody badań. W ramach nowych zainteresowań napisała dwie monografie twórców chińskich: Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhanga Yimou (2010) i Ścieżkami utraconego czasu. Twórczość filmowa Chena Kaige (2012). Obecnie pracuje nad monografią Tiana Zhuangzhuanga. Wypromowała 44 doktorów.
Wykłady
Artykuły
„Matka Joanna od Aniołów” - przesłanie, którego nie ma w opowiadaniu
Alicja Helman
„Kino” 1986, nr 4
Więcej„Zezowate szczęście”. Między biegunami interpretacji
Alicja Helman
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17
WięcejWymiar naszych spraw. Czy kinematografia polska jest kinematografią narodową
Alicja Helman
„Kino” 1968, nr 7
WięcejRefleksje teoretyczne: Język filmu w perspektywie semiotycznej
Alicja Helman
„Kino” 1976, nr 3
WięcejAnaliza współczynników stylizujących. „Słońce wschodzi raz na dzień”
Alicja Helman
„Kino” 1972, nr 5
WięcejAutotematyzm
Alicja Helman
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
WięcejCzas filmowy
Alicja Helman
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
WięcejEkranizacja
Alicja Helman
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
WięcejFilmoznawstwo
Alicja Helman
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
WięcejPrzestrzeń filmowa
Alicja Helman
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
WięcejWidz filmowy
Alicja Helman
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
WięcejRECENZJA: Wszystko o filmie w okupowanej Polsce – recenzja książki "Świnie w kinie? Film w okupowanej Polsce" Krzysztofa Trojanowskiego
Alicja Helman
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2019
WięcejRECENZJA: Powieść o Aleksandrze Fordzie – recenzja książki Michała Danielewicza "Ford. Reżyser"
Alicja Helman
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2020
WięcejZ PERSPEKTYWY: Strategie przetrwania
Alicja Helman
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2020
WięcejKsiązki
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Witold Sobociński, O FILMIE "SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ", JAZZIE I ZAWODZIE...
-
Geneza społeczno-polityczna rozwoju KINA MORALNEGO NIEPOKOJU, prof. Andrzej...